Hopp til innhold

Knallsommer for Mjøsas hvite svane

Tusen kilo jordbær og 1800 kilo laks, er bare noe av det som gikk med ombord på Skibladner under fjorårets toppsesong.

Skibladner i Moelv minutt for minutt

BRA SESONG: – Det var en fantastisk sommer, selvfølgelig takket være Minutt for minutt på NRK og masse fint vær, men også entusiastiske mennesker rundt Mjøsa, sier Bjørn Blichfeldt, direksjonsformann i AS Oplandske Dampskibsselskap.

Foto: Luftfoto / NRK

For første gang på flere år går Skibladner med overskudd, etter en knallsommer i 2016.

– Vi hadde en veldig fin sommer, og det ga seg selvfølgelig utslag i omsetning, både i restaurant, billettomsetning og aksjesalg, sier Bjørn Blichfeldt, direksjonsformann i AS Oplandske Dampskibsselskap.

Med mange gjester, så går det mye mat.

I løpet av den 3 og en halv måned lange sommersesongen mesket båtgjestene seg med store mengder mat. Det gikk med 1044 kilo jordbær, 324 kilo med sitroner og over 2200 kilo poteter.

I tillegg ble det konsumert 558 kilo agurk, 550 liter fløte, 522 kilo smør, 485 liter vaffelrøre, og 870 kilo med reker.

Skibladner på Mjøsa

FLERE REISENDE: Det har allerede nå kommet mange bestillinger for den kommende sesongen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Sommerbåten bidro

Svært mange fulgte Skibladner sin ferd på Mjøsa da NRK sendte Skibladner minutt for minutt i fjor sommer. Sommeråpent ble sendt fra flere av båtens stoppesteder i Hedmark og Oppland.

– Det var en fantastisk sommer, selvfølgelig takket være Minutt for minutt på NRK og masse fint vær, men også entusiastiske mennesker rundt Mjøsa, sier Blichfeldt.

Og sjefen sjøl legger ikke skjul på at Mjøsas hvite svane har behov for inntektene.

– Vi trenger et overskudd. Vi har hatt en del vanskelig og tøffe år, et overskudd fra 2016 bedrer situasjonen vesentlig, sier han.

Se video fra dagen Skibladner fylte 160 år:

I 160 år har Skibladner gått i rute på Mjøsa.

Lover godt

Det har allerede nå kommet mange bestillinger for den kommende sesongen.

– Vi har vesentlig mer bestillinger nå i 2017, enn vi normalt har på denne tiden av året i forkant av sesong, sier Blichfeldt.

Han forteller at effekten av det NRK-sendte programmet kom allerede i fjor sommer, da mange lokale reiste med båten. For 2017-sesongen har det kommet mange bestillinger fra langveisfarende også.