Hopp til innhold

Klart for dyre vegutbygginger

E6 fra Frya til Sjoa i Gudbrandsdalen skal bygges ut for 4,6 milliarder kroner og riksvei 4 på Hadeland skal bygges ut for 2,2 milliarder. Bilistene må ta store deler av regninga.

I ettemiddag besøkte statsminister Jens Stoltenberg Gran på Hadeland. Med seg i kofferten hadde han historiens største enkeltbevilgning gitt til Oppland.

Statsminister Jens Stoltenerg besøkte i dag Gran på Hadeland med gode nyheter om veipenger. Men bilistene må ta en stor del av regningen.

Påsketrafikk på E6 gjennom Gudbrandsdalen

Det skal bygges 34 kilometer ny E6 fra Frya til Sjoa.

Foto: Mauritz Opsahl

Regjeringen foreslår å bygge en helt ny E6-trasé på den 34 kilometer lange strekningen fra Frya til Sjoa, gjennom kommunene Sør-Fron, Nord-Fron og Sel.

– Trafikken blir enda tryggere og kjøretida blir kortere. Dessuten vil det bli langt mindre miljøbelastninger for folk og lokalsamfunn, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

100 kr for å kjøre 3 mil

Men det er bilistene som må ta store deler av regninga. I følge VG Nett må bilistene betale omtrent halvparten av de 4,6 milliarder kronene den nye E6-strekningen vil koste.

Vegen skal finansieres med en kombinasjon av statlige tilskudd og bompenger. Det er vedatt av Oppland fylkeskommune og kommunene i området.

Det betyr at det vil koste 100 kroner å kjøre den drøyt 3 mil lange strekningen som skal bygges nå.

Bygges utenom tettstedene

Mellom Harpefoss og Kvam blir vegen lagt utenom tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Gamle E6 blir etterhvert gjort om til lokalvei.

Anleggsarbeidet i Gudbrandsdalen kan starte tidlig neste år. Og første etappe skal åpnes for trafikk ved årsskiftet 2016/2017.

Rv4-utbygging til sommeren

Også riksvei 4 fra Lunner til Jaren og Lygna sør skal bygges ut. Også det forslaget ble lagt fram i Statsråd i dag. Her er planen å bygge ut to strekninger i Gran kommune.

En ni kilometer lang strekning fra Lunner grense til Jaren som skal bygges ut, i tillegg til en strekning på 3,4 kilometer ved Lygna sør.

Også disse vegutbyggingene skal finansieres med bompenger.

Her blir det anleggsstart til våren eller til sommeren og vegene skal være ferdige i 2016.

Må godkjennes i Stortinget

Begge de foreslåtte vegutbyggingene ble lagt fram i Statsråd i dag og må godkjennes av Stortinget slik alle bompengeprosjekter skal.

Flere saker fra Innlandet