Hopp til innhold

Jernbarden- vidundersnekka (1840)

 

Jernbarden
Foto: Mjøssamlingene

Jernbarden ble bygd av engelskmenn ved Minnesund i 1840. Norges første jernbåt ble sjøsatt 7. august og ble deretter brukt til frakt av gods og passasjerer.

Kan jern flyte?

Det var Lillehammer-kjøpmannen Ludvig Wiese som hadde ideen. Han dro til Glagow for å bestille båten. Hjemme hadde han problemer med å overbevise skeptikerne om at det var en jernbåt som burde bestilles. Kritikeren, en annen kjøpmann på Lillehammer kastet en neve spiker i vannet og de sank. Slik ville det også gå med jernbåten, mente han. Wiese derimot fikk gardsgutten til å sjøsette ei bryggepanne, klev om bord og den sank ikke. Da var de andre overbevist: Jern kunne flyte.

Hyllet av Wergeland

Ole Amundsen var første kaptein om bord i Jernbarden og han bygde Amundstua ved Minnesund. Han ble også første skipper om bord i Skibladner.

I 1852 overtok jernbanen Mjøsas første dampbåt, og den ble mer og mer brukt bare i godstrafikken med mange lektere etter seg. I 1875 ble båten nedrigget til lekter og den ble hogd opp så seint som i 1936.

Prestesønnen Henrik Wergeland på Eidsvold var en av dem som hyllet "Jernbarden" og Wergeland omtalte båten som ei vidundersnekke.

Flere saker fra Innlandet