Takket være et stjernelag av fotografer og en distribusjonsavtale med det internasjonale nyhetsbyrået Agence France-Presse (AFP) skal Ungdoms-OL 2016 bli noe alle snakker om, kanskje på lik linje med et vanlig OL.
«En vanvittig viktig distribusjonsavtale»
– Dette var en lottopremie som kom deisende inn og sikrer oss en enorm dekning på verdensbasis via AFP, et av de største nyhetsbyråene i verden, sier markedssjef i Ungdoms-OL Magne Vikøren.
IOC's mediesjef Anthony Edgar står bak avtalen som gjør at Mediehus som The Guardian, Mail Online, Sports Illustrated og L’Equipe vil ha egne Lillehammer-seksjoner på sidene sine.
Nyhetsappen Flipboard vil ha et daglig magasin med bildehistorier fra Ungdoms-OL. De blir distribuert ut til 10 millioner daglige brukere verden over.
Både Vikøren og Edgar er bevisste på at utøverne i et Ungdoms-OL ikke trigger folks interesse slik som de store idrettsstjernene i et vanlig OL eller andre store idrettsarrangementer med kjente utøvere.
IOC har derfor brukt nettverket og ordnet kontrakt med håndplukkede journalister, TV-reportere og altså åtte av de beste fotografene i verden.
Fotogjensyn i OL-arenaene
De to anerkjente sportsfotografene Arnt Folvik og Bob Martin er blitt litt tynnere i håret og gråe ved tinningene siden de møttes første gang de kalde dagene på jobb under OL i 1994.
Bob minnes da han skulle fotografere en grytidlig langrennsøvelse i 20 minusgrader.
– Jeg hadde kledd meg som en Michelinmann og trodde det ville være folketomt i skogen i kulda, men der møtte jeg dansende tilskuere rundt bålet, klare for dagens øvelser. Det var sterkt, sier fotografen London.
Arnt og Bob håper på like bra fotovær i 2016.
Tar bilder tilgjengelig for fri bruk av media
Både Arnt E Folvik og Bob Martin har dekket olympiske leker og verdensmesterskap og har høstet en rekke priser for bildene sine. Med seg på laget i Lillehammer 2016 har de flere prisvinnende fotografer: Simon Bruty, Al Tielemans, Thomas Lovelock, Jed Leicester og Jon Buckle.
– IOC ønsker å bruke Ungdoms-OL som et laboratorium for å teste ut nye ting, sier Anthony Edgar og peker på både nye OL-øvelser og mediedistribusjon.
Avtalen som IOC har gjort med AFP gjør at bildene som blir tatt under lekene på Lillehammer vil bli distribuert til over 4600 medier verden over.
– Disse fotografene vil sikre oss fantastiske bilder samt at våre unge frivillige fotografer vil kunne lære utrolig mye av å jobbe sammen med dem. Historiene og bildene er like gode, om idrettsutøverne er kjente eller ikke, avslutter Magne Vikøren.