Hopp til innhold

Superfotografer skal gjøre ungdoms-OL verdenskjent

LILLEHAMMER (NRK): – Ungdoms-OL er jo ingen nyhet, men bildene våre derfra vil bli distribuert over hele verden, sier fotograf Bob Martin fra Sports Illustrated.

1/1000th The Sports Photography of Bob Martin

SPEKTAKULÆRE BILDER: Hittil ukjente unge OL-utøvere skal fotograferes av Bob Martin og 7 andre proffer. Bildene vil bli distribuert verden over.

Foto: Bob Martin / Bob Martin

Takket være et stjernelag av fotografer og en distribusjonsavtale med det internasjonale nyhetsbyrået Agence France-Presse (AFP) skal Ungdoms-OL 2016 bli noe alle snakker om, kanskje på lik linje med et vanlig OL.

Det vil ikke komme så mange journalister langvegsfra for å dekke et ungdoms-OL, derfor bruker vi nettverket vårt. Nå har vi kontrakt med noen av de beste fotografene i verden, i tillegg til journalister og TV-reportere.

Anthony Edgar, Head of Media Operations, IOC

«En vanvittig viktig distribusjonsavtale»

– Dette var en lottopremie som kom deisende inn og sikrer oss en enorm dekning på verdensbasis via AFP, et av de største nyhetsbyråene i verden, sier markedssjef i Ungdoms-OL Magne Vikøren.

IOC's mediesjef Anthony Edgar står bak avtalen som gjør at Mediehus som The Guardian, Mail Online, Sports Illustrated og L’Equipe vil ha egne Lillehammer-seksjoner på sidene sine.

Fotosession foptoavtale med Ungdoms-OL

FOTOEKSPERTER FOR UNGDOMS-OL: Markedssjef Magne Vikøren med to av superfotografene som skal gjøre Ungdoms-OL kjent for alle; Bob Martin (til venstre) og Arnt E Folvik (til høyre)

Foto: Ruth Barsten / NRK

Nyhetsappen Flipboard vil ha et daglig magasin med bildehistorier fra Ungdoms-OL. De blir distribuert ut til 10 millioner daglige brukere verden over.

IOC har samlet et stjernelag av fotografer som sammen med unge fotografer skal fore verdens mediehus med bilder fra Ungdoms-OL.

Magne Vikøren, kommunikasjons- og markedssjef i Lillehammer 2016

Både Vikøren og Edgar er bevisste på at utøverne i et Ungdoms-OL ikke trigger folks interesse slik som de store idrettsstjernene i et vanlig OL eller andre store idrettsarrangementer med kjente utøvere.

IOC har derfor brukt nettverket og ordnet kontrakt med håndplukkede journalister, TV-reportere og altså åtte av de beste fotografene i verden.

Fotogjensyn i OL-arenaene

Superfotografer til Ungdoms-OL 2016

MED BLIKK FOR GODE HISTORIER: Superfotografene Arnt E Folvik og Bob Martin møttes på jobb i Lillehammer under OL i 1994. Nå skal de igjen spre spektakulære bilder fra regionen.

Foto: Ruth Barsten / NRK

De to anerkjente sportsfotografene Arnt Folvik og Bob Martin er blitt litt tynnere i håret og gråe ved tinningene siden de møttes første gang de kalde dagene på jobb under OL i 1994.

Bob minnes da han skulle fotografere en grytidlig langrennsøvelse i 20 minusgrader.

– Jeg hadde kledd meg som en Michelinmann og trodde det ville være folketomt i skogen i kulda, men der møtte jeg dansende tilskuere rundt bålet, klare for dagens øvelser. Det var sterkt, sier fotografen London.

Arnt og Bob håper på like bra fotovær i 2016.

Tar bilder tilgjengelig for fri bruk av media

1/1000th The Sports Photography of Bob Martin

BILDER SOM FENGER: Bob Martins bilder har gitt ham mange priser og stor anerkjennelse verden over

Foto: Bob Martin / Bob Martin

Både Arnt E Folvik og Bob Martin har dekket olympiske leker og verdensmesterskap og har høstet en rekke priser for bildene sine. Med seg på laget i Lillehammer 2016 har de flere prisvinnende fotografer: Simon Bruty, Al Tielemans, Thomas Lovelock, Jed Leicester og Jon Buckle.

Jeg gleder meg til å ta bilder av nye og innovative idrettskonkurranser under Lillehammer 2016.

Arnt E. Folvik, sportsfotograf for Ungdoms-OL 2016

– IOC ønsker å bruke Ungdoms-OL som et laboratorium for å teste ut nye ting, sier Anthony Edgar og peker på både nye OL-øvelser og mediedistribusjon.

Vi ønsker å fange magien rundt de unge utøverne, og stemningen på arenaene som fikk betegnelsen «The Best Olympic Wintergames ever».

Anthony Edgar, Mediesjef i IOC
Anthony Edgar, Mediasjef i IOC

SKAFFET AVTALEN: Anthony Edgar, markedssjef i IOC, har samlet 8 anerkjente fotografer som skal jobbe for Ungdoms-OL 2016

Foto: Ruth Barsten / NRK

Avtalen som IOC har gjort med AFP gjør at bildene som blir tatt under lekene på Lillehammer vil bli distribuert til over 4600 medier verden over.

– Disse fotografene vil sikre oss fantastiske bilder samt at våre unge frivillige fotografer vil kunne lære utrolig mye av å jobbe sammen med dem. Historiene og bildene er like gode, om idrettsutøverne er kjente eller ikke, avslutter Magne Vikøren.

IOC-avtale og Ungdoms-OL

VIL GJØRE IDRETTSUNGDOM OG OL-REGIONEN KJENT I VERDEN: Magne Vikøren i Ungdoms-OL omgitt av medarbeidere, IOC's medieansvarlige og to av de anerkjente sportsfotografene

Foto: Ruth Barsten / NRK

Flere saker fra Innlandet