Norges desidert mest kjente racerbil, Il Tempo Gigante, er i dag i retten. Hele den første dagen er viet partsinnlegget til Caprino Filmcenter.
Bilen ble avduket på film i 1975. Kjell Aukrust og Ivo Caprinos Flåklypa Grand Prix er tidenes norske kinosuksess. Den ene tegnet bilen – den andre ga den liv på film, men hvem har da opphavsretten?
– Fikk lov
– Det er spørsmålet her. Har Caprino tilført så mye at Caprino etter hvert har en del av opphavsretten, sier opphavsrettsadvokat Hans Marius Graasvold.
Det er Hunderfossen Familiepark som er saksøkt av Caprino Filmcenter. I 2013 lanserte parken en ny attraksjon, en berg-og-dal-bane der vogna ser ut som en kopi av Il Tempo Gigante.
– Vi har inngått en avtale med Aukruststiftelsen som da har gitt oss lov til å bygge attraksjonen Il Tempo Ekstra Gigante basert på Kjell Aukrust sine originalverker, sier konserndirektør i Hunderfossen, Per Arne Slapø.
Så når saken startet i Sør-Gudbrandsdal tingrett i dag har de full støtte av Aukruststiftelsen som forvalter arven etter Kjell Aukrust.
– Var ikke spurt
NRK har vært i kontakt med Remo Caprino som sier han ikke vil forhåndsprosedere saken i media.
Men Caprino har tidligere sagt til VG at vogna er en kopi av filmbilen Il Tempo Gigante, og viser til at Caprino Filmcenter og Aukruststiftelsen har felles opphavsrett til Flåklypa Grand Prix, dermed også til Il Tempo Gigante:
– Denne striden går i hovedsak på hvor grensene går for hva som er Aukrust sine enerettigheter som originalkunstner, og på hvilke områder Caprino har rettigheter, svarer Slapø.
Han mener det er det beste for alle parter at en finner en avklaring med rettens hjelp.
(Saken fortsetter under bildet.)
– Vanskelig oppgave
Det er enorme mengder med dokumentasjon som legges fram de neste åtte dagene, storyboards, tegninger og manus. Retten skal finne ut hvem som har rett til hva etter et kunstnerisk samarbeid som strakte seg over flere tiår.
Graasvold mener det blir en vanskelig oppgave:
– Det er min erfaring både innen musikk, film og litteratur at det dessverre ofte er svært uklare avtaler som fører til at en etter hvert ikke vet hvem som sitter på rettighetene, sier han.
Han mener at saken kan være aktuell for Høyesterett fordi den handler om sentrale ting når det gjelder et kreativt samarbeid.
Lars Espen Aukrust i Aukruststiftelsen vil ikke kommentere denne saken før den kommer opp i retten.