Hopp til innhold

Hylles av stort musikkmagasin

Fiolinisten Guro Kleven Hagens debutplate får svært god omtale i det verdensomspennende musikkmagasinet Gramophone. Anmeldelsen kan være et springbrett til et nytt publikum.

Guro Kleven Hagen, tildeles Statoils talentstipend innen klassisk musikk

GOD OMTALE: Nye dører kan åpne seg for Guro Kleven Hagen etter internasjonal oppmerksomhet.

Foto: Gabrielle Graatrud, NRK

– Det er en glede å introduseres for både navnet og utførelsen hos en svært imponerende ung, musiker. Tolkningene hennes viser selvtillit og er fulle av karakter, skriver redaktør Martin Cullingford i det internasjonale musikkmagasinet Gramophone.

I siste nummer av magasinet presenterer han 20-åringen fra Valdres i sin faste spalte, og redaktøren lar seg imponere over det han hører. Cullingford sammenligner Hagen med den legendariske fiolinmesteren Fritz Kreisler, og mener hun spiller med både vitalitet og autoritet.

Guro Kleven Hagen er både overrasket og glad for anmeldelsen av debutalbumet, der hun tolker stykker av Max Bruch og Serge Prokofiev.

– Dette er jo et veldig stort magasin, så det er utrolig gøy at de har plukket opp innspillingen. Av prinsipp prøver jeg å styre unna anmeldelser, for det er fort gjort å henge seg opp i hva som menes. Men det er jo kjempegøy å få en slik tilbakemelding.

Guro Kleven Hagen

VANT: Guro Kleven Hagen vant Virtous i 2010.

Foto: Erik Dyrhaug / NRK

Jobber mot utlandet

Guro Kleven Hagen har tidligere vunnet NRK-serien Virtous, og i fjor fikk hun Statoils musikkstipend på én million kroner. I sommer har hun spilt på festivaler i Norge, og nå håper hun at den uventede oppmerksomheten kan åpne nye dører.

– Dette er en stor inspirasjon og en bekreftelse på at jeg er på rett vei. Det kan være at dette åpner for konserter i utlandet, og dette er noe som managementet mitt jobber aktivt med, sier hun til NRK.no.

Hardt arbeid

Stykket ble spilt inn med Oslo Filhamroniske og det ligger mye arbeid bak det ferdige resultatet. Selve innspillingen tok tre dager med knallhard jobbing.

– Vi begynte planleggingen et år før innspillingen og det ble lange, intense dager når vi gjorde opptak. Det er mye som kan gå galt på en slik innspilling, men det gikk bra og var et utrolig morsomt prosjekt å være del av.

I forberedelsene valgte hun å styre unna andre musikeres tolkninger av de to stykkene. I stedet gikk hun tilbake til utgangspunktet og nullstilte seg.

– Jeg ville gjøre det på min egen måte, så jeg hørte ikke på andre innspillinger. Jeg har et veldig nært forhold til musikken og studerte i stedet originalpartituret. Dette kommer rett fra hjertet, forklarer hun.

Flere saker fra Innlandet