Hopp til innhold

Hver femte trailer fikk kjøreforbud

Statens vegvesen ga kjøreforbud til 89 av 425 kontrollerte kjøretøy under storaksjonen på Otta og Fagernes denne uka.

Hver femte fikk kjøreforbud

Otta kontrollstasjon. Mange trailere fikk kjøreforbud.

Foto: Statens Vegvesen

– Vi hadde til sammen rundt 1000 tyngre kjøretøy innom kontrollplassene våre, men flertallet fikk kjøre videre etter en kort sjekk. 425 ble plukket ut til grundigere kontroll, og omtrent en femtedel av disse ble holdt igjen, forteller fagleder Karl Ingvald Fuhr i Statens vegvesen.

Bedre dekk, tross alt

Den største andelen feil og mangler var på dekk og kjettinger. Fuhr ser likevel en bedring når det gjelder bruken av vinterdekk.

Det sier seg selv at et vogntog med rust i bærende konstruksjoner ikke har noe på vegen å gjøre.

Karl Ingvar Fuhr, Statens vegvesen

– Sammenlikner vi med tidligere år, ser vi en liten økning i bruk av vinterutrustning. 93 prosent av dem som ble kontrollert hadde godkjente vinterdekk. Det er positivt og jeg håper denne trenden fortsetter utover vinteren, sier Fuhr.

Bremsefeil

Denne bilen hadde bremsefeil

Foto: Statens vegvesen

Andre mangler som ble påvist var feil på bremser, rust og slitasje i understell.

– Det sier seg selv at et vogntog med rust i bærende konstruksjoner ikke har noe på vegen å gjøre. Det er skuffende at ikke alle sjåfører og arbeidsgivere innser det. Heldigvis gjelder dette mindretallet, sier Fuhr.

Feil bruk av statistikk

– Nok en gang blir Statens vegvesens statistikker feil, fordi de sender videre mange hundre vogntog der de kjapt ser at det meste er OK, sier Guttorm Tysnes
som er regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland.

At 89 kjøretøyer fikk kjøreforbud er selvsagt ikke bra, mener Tysnes, men det er ikke en av fem som ble stoppet. Tysnes påpeker at ikke alle feil er trafikkfarlige heller. For eksempel er en papirfeil eller manglende etterutdanning ikke trafikkfarlig, sier han.

Russere kjørte forbi

To russiskregistrerte kjøretøy ignorerte skiltingen under aksjonen, og kjørte forbi kontrollplassen.

– De ble hentet inn igjen. Inne i kontrollhallen fant vi grove feil på bremsene. I tillegg hadde de brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, forteller Fuhr.

Politi og Arbeidstilsynet deltok også under den tre dager lange aksjonen.

Flere saker fra Innlandet