Hopp til innhold

Her jubler de for selvstyre av snøskuterløyver

Flere kommuner i Nord-Østerdalen er glade for at det er flertall på Stortinget for økt kommunalt selvstyre når det gjelder snøskuterkjøring.

Snøskuter

FORNØYELSESKJØRING: Naturvernere har advart mot det de kaller frislipp av snøscooterløyver, men kommunene i Nord-Østerdalen mener at de kommer til å være strenge med å gi tillatelser. Arkivfoto fra en scooterløype i Sverige.

Foto: Reidar Gregersen

Ordfører Ragnhild Aashaug i Tolga sier at de mister turister fordi de drar til Sverige for å kjøre snøskuter, og at de derfor er glade for Stortingets vedtak torsdag denne uken. Da innstilte Stortingets Energi- og miljøkomite å liberalisere lovverket rundt kjøring med snøskuter i naturen.

– Vi var en av kommunene som søkte om å få være med i forsøksordningen for selvstyre for snøskuterløyve. I Tolga kommune kommer vi til å se nøye på hvilke områder som kan egne seg for å lage skuterleder, og ser at det for eksempel er noen områder lengst øst i kommunen som kan fungere, forteller Aashaug.

Ragnhild Aashaug

POSITIV: Ordfører Ragnhild Aashaug i Tolga sier at de mister turister fordi de drar til Sverige for å kjøre snøscooter.

Foto: Senterpartiet

Hun mener at kommunene kommer til å være strenge med å gi tillatelser.

– Det må være opp til de private å få utarbeida private reguleringsplaner, dersom det skal være aktuelt. Under forutsetning av at alle parter som skal høres, blir hørt, blir det et strengt regime. Samtidig åpnes det for lokale tilpasninger, sier Aashaug.

– En svart dag for friluftslivet

Ut fra det Stortinget har bestemt, blir det kommunene som skal bestemme hvor snøskuterløypene skal gå, men løypene skal ikke legges i verneområder, foreslåtte verneområder eller nasjonale villreinområder. I tillegg skal det tas hensyn til reindriften.

– Dette er tragisk, og en svart dag for friluftslivet og naturmangfoldet som er sårbart om vinteren, sier Christian Børs Lind, kommunikasjonsrådgiver i naturvernforbundet, til NRK.

Berit Kjøll i Turistforeningen er enig med Naturvernforbundet om at det er en «svart dag» for friluftslivet. Natur- og friluftslivsorganisasjonene har reagert på at regjeringen ikke har utredet konsekvensene av lovforslaget.

Den Norske Turistforening mener at lovendringen vil føre til mer ulovlig kjøring og flere skader og ulykker.

– Dette er en svart dag for friluftslivet og naturmangfoldet. Lovendringen er oppskrift på en kraftig økning i snøskutertrafikken. Dette vil gå utover stillhet, trivsel og gode naturopplevelser i norske vinterfjell, skriver styreleder i DNT Berit Kjøll i en pressemelding.

– Dette har vi ventet på lenge

– Dette betyr at vi selv får råderett over motorferdselen, og det er positivt. Dette har vi ventet på lenge, forklarer Lars Erik Hyllvang, ordfører i Engerdal.

Han forteller at de allerede er i gang med forberedelser for å ta over myndigheten.

– Hvordan vil dere organisere tilgangen til snøskuterløyvene?

– Reiselivet har engasjert seg, de sier at dette kan bety et ekstra bein å stå på. Ellers er vi en kommune med mange med snøskuterinteresse, så det har vært stor oppmerksomhet rundt lovendringen.

Flere saker fra Innlandet