Hopp til innhold

Hun er best på sosiale medier

Politikere i Innlandet er ikke like aktive på sosiale medier som sine kolleger andre steder i landet. Anette Trettebergstuen er et unntak.

Anette Trettebergstuen

Anette Trettebergstuen er den innlandspolitikeren som har flest følgere på Twitter.

Foto: Karen Bleier/Arbeiderpartiet / Montasje

Institutt for medier og kommunikasjon har fulgt ekstra med på hvordan politikerne bruker sosiale medier. Fremskrittspartiet skiller seg ut med at de foretrekker Facebook, Venstre er glad i Twitter og Ap fordeler seg utover de ulike plattformene.

– Stortingsvalgkampen foregår jo mye i tradisjonelle medier, men sosiale medier har blitt en stadig viktigere tilleggsplattform. Slik det er nå, bruker alle politikerne Facebook og Twitter, de bruker det til å profilere egne saker og vise andre sider av sin personlighet. Det fører til litt mer fokus på enkeltpolitikere og litt mindre på parti, sier instituttleder Gunn Enli.

– Mindre aktivitet

Hun har sett nærmere på hvordan innlandspolitikerne bruker sosiale medier.

– Generelt er det litt mindre aktivitet i Hedmark og Oppland enn i andre deler av landet. Politikerne preges av at mange av dem er til stede, men så er det noen som bruker det mye, mens andre ikke bruker det særlig mye. Derfor får man noen som står ut som nærmest fyrtårn, mens andre blir litt «borte».

Annette Trettebergstuen er den av innlandspolitikerne som har flest følgere på Twitter, med mer enn 8000 følgere. Hun sier hun ikke har lagt merke til mindre bruk i Innlandet enn ellers.

– Jeg synes det er mange av oss som er aktive. Jeg kom veldig seint i gang på Twitter, jeg hadde ikke særlig tro på det, men så begynte jeg å bruke det og oppdaget at det egentlig var en god kanal for kommunikasjon. Jeg bruker det mest til å spre budskapet om vår politikk, men kanskje mest å få innspill om politikken.

– Man må tenke seg om

Med en såpass rask form for kommunikasjon, kan det tidvis gå litt fort, medgir stortingspolitikeren.

– Jeg prøver å være litt personlig, det er kjedelig med dem som bare legger ut pressemeldinger og lignende. Faren med Twitter er at det er 140 tegn og bare å trykke send, så ser plutselig flere tusen folk det du har skrevet. Man må tenke seg om, men jeg har av og til twitra litt før jeg har tenkt meg om, så det skjer jo.

Trettebergstuen tror kanalene blir stadig viktigere, men at de ikke kan erstatte det gode, gamle møtet mellom folk.

– Det blir mye diskusjon mellom politikere og politisk interesserte på Twitter. På Facebook møter man mer bredden av folk. I valgkampen bruker jeg Facebook mer, for å komme i kontakt med flere. De sosiale mediene er viktigere og viktigere, de brukes mer i valgkampen. Men de vil aldri erstatte det å være ute og snakke med folk. De kommer i tillegg til dette.

Flere saker fra Innlandet