– Det er en kunde som trekker virksomheten sin fra Norge og Hapro fra 1. januar. Det er hovedgrunnen, sier Erik Lundbekk, administrerende direktør i Hapro.
Bedriften i Gran mister altså salget til denne ene, utenlandske kunden, og det alene får disse store konsekvensene.
– De andre kundene våre har vekst, men vi greier ikke å kompensere for denne ene kunden nå på kort tid, sier Lundbekk.
Etter anisennitet, kompetanse og sosiale forhold
Hovedtillitsvalgt Gro Anita Hagaseth mener det er vesentlig for bedriften å omorganisere seg i forhold til 2015.
– Det har vært en konstruktiv og tung, men viktig prosess som er helt nødvendig i forhold til framtida, sier Hagaseth.
Bedriften velger nå ut ansatte som må slutte etter kriterier som ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold.
Hun mener Hapro har et godt hjelpetilbud til de som mister jobben.
– Nå håper jeg de bruker det tilbudet Hapro gir i en slik vanskelig situasjon, sier Hagaseth.
Plukker ut de som må gå
Det er rundt 340 ansatte i Hapro i dag. De ansatte fikk den dårlige nyheten i et informasjonsmøte klokka 12 i dag. Nedbemanningen skal starte med en gang.
– De det gjelder, de vi har plukket ut, blir innkalt til et drøftingsmøte der de får muligheten til å si fra om eventuelle spesielle forhold vi må ta hensyn til i en eventuell oppsigelse.
Etter drøftingsmøtene setter ledelsen opp den endelige lista over de som blir sagt opp
Håper bunnen er nådd
Hapro har hatt flere vanskelige år med sviktende omsetning og bortfall og endring av arbeidsoppgaver. Samtidig kreves det vekst i produktiviteten og alt i alt gjør det at Hapro må tilpasse kostnadene enda mer mot 2015.
I fjor hadde elektronikkbedriften et underskudd på 40 millioner kroner.
Det er ikke første gang Hapro må nedbemanne.
– Vi håper vi har nådd bunnplanken neste år og at vi deretter vil få vekst, sier administrerende direktør Erik Lundbekk.
Les også:
Lundbekk sier produktspekteret har endret seg noe de siste årene, over i mer mekaniske produkter og mot mer maritim virksomhet. Ting de var store på før, som videokonferanser, er borte fra produktspekteret nå.
– Når produktene endrer seg, kreves det også en annen type kompetanse, sier Erik Lundbekk.