I dag går kredittkortene varme i butikker over hele landet. Hovedorganisasjonen Virke anslår at omsetningen i varehandelen på Black Friday i fjor var 1,5 milliarder kroner.
Men jakten på de gode tilbudene har en bakside: Selskapet NyAnalyse har beregnet at det direkte miljøutslippet fra varehandelen denne dagen er 7283 tonn CO₂.
Den Norske Turistforenings ungdomsorganisasjon mener vi heller bør gjøre denne fredagen grønn, og arrangerer byttedag for turutstyr i seks norske byer.
– Det er ment som en motvekt til kjøpehysteriet på Black Friday, sier Marie Jakola i DNT Ung Lillehammer.
Grønn fredag
Det DNT-ungdommen har kalt «Grønn fredag» blir i år arrangert i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Brønnøysund og Lillehammer. På loppemarkedet kan folk gi bort, bytte eller selge fjelljakka eller sekken som sjelden blir brukt.
– Det er en negativ trend at en skal ha den nyeste modellen hvert år. Vi tenker man heller skal ta vare på det man har, sier Jakola.
På Lillehammer er det første gang de prøver seg med dette, i lokalene til Fabrikken på Busmoen. Kulturminister Linda Hofstad Helleland besøker DNTs Grønn fredag på Sørenga i Oslo fredag ettermiddag.
For bare fem-seks år siden var det få som hadde hørt om den amerikanske tradisjonen med Black Friday her i landet. Nå melder handelsstanden om enorm økning i omsetningen denne novemberfredagen.
– Dette vitner om en kreativ handelsnæring som blir stadig mer desperat etter å selge oss ting vi egentlig ikke trenger, sier Christoffer Ringnes Klyve i Framtiden i våre hender.
- Les også: – Et absurd forbrukerjag
- Les også: – Black Friday er blitt massesuggesjon
Årets viktigste dag for handelsstanden
I sportsbutikkene er det trengsel og mange som jakter på gode tilbud denne fredagen.
– Dette har blitt årets viktigste dag omsetningsmessig. Det er en viktig dag en må være med på i dag. Folk forventer at vi har tilbud, sier butikksjefen i Sport1 Lillehammer, Jens Ole Sætha.
Han ønsker likevel DNTs motaksjon velkommen
– Det er et fint tiltak med brukt, men vi må jo være med på dette, sier Sætha.
Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, sier Black Friday førte til en nedgang i handelen i desember sammenlignet med tidligere år, og at vi derfor ikke kjøper mer enn vi ellers ville gjort.
– Så det ser ut til at forbrukerne er smarte og kjøper det de uansett ville ha kjøpt, for en billigere penge, sier Stende.