Jotunheimen og Valdresruten bilselskap (JVB) har i årevis drevet beltebiltransport fra Tyin til Eidsbugarden, Fondsbu turisthytte og hyttene i området om vinteren, og båtrute med Bitihorn på Bygdin om sommeren.
80 prosent av vinterturistene bruker skyssen med beltebil på den to mil lange strekninga, og trafikken har økt de siste åra. Med stengt veg vinterstid er turistene avhengige av denne skyssen.
Frykter dårligere lønnsomhet
Men trafikken har vært drevet uten offentlig støtte, og etter at JVB tapte anbudet om skoleskyss i området, må de redusere aktiviteten. Da kan rutene til Eidsbugarden i verste fall forsvinne.
– Når du mister 30 skole- og rutebiler i Valdres, så må det skje noe med aktivitetsnivået vårt, sier disponent i JVB, Kristoffer Kvame.
Han viser til at det er lite å tjene på rutene til Eidsbugarden. Med anbudstapet har selskapet mistet 45 prosent av omsetninga. Da blir en del av helheten borte. Det gjør lønnsomheten enda mindre, frykter Kvame.
– Hittil har det vært slik at beltebilen får passasjerer fra bussene, og tilfører passasjerer til bussene. Det samme gjelder båten. Så hvis korrespondansen her blir svekka, vil mye av dette rakne, forklarer han. Så langt har de likevel ikke vurdert å legge ned trafikken til Eidsbugarden.
– Beltebilen er livsnerven
– Både beltebil og båtruta er veldig viktige for turisttrafikken i området. Både for oss og andre i området er de av avgjørende betydning for at virksomheten skal opprettholdes i sin helhet, sier styreleder ved Eidsbugarden, Ola Moe.
Også velforeninga på Eidsbugarden håper ruta vil bestå.
– Beltebilen har egentlig vært selve livsnerven til vintersamfunnet Eidsbugarden. Så nedlegging ville vært en tragedie, sier hytteeier og styremedlem i velforeninga, Birger Løvland.
Inviterer til dialog
– Jeg har forståelse for at JVB tar opp denne problematikken, og det er jo et sterkt ønske fra vår side også at transporten fortsetter. Reiseliv er viktig for Oppland fylkeskommune, svarer fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby.
Hun viser til at Oppland fylkeskommune har støttet reiselivsnæringa i mange sammenhenger, blant annet til busstransport mellom Beitostølen og Fagernes Lufthavn. Men hun vil ikke foreløpig love noen økonomisk støtte for å sikre rutene til Eidsbugarden.
– Jeg vil ikke si noe akkurat nå. Men dette ønsker jeg at vi skal ha en dialog rundt, fordi det er viktig for oss å ha gode forhold rundt reiselivsnæringa.
Lundby sier hun nå vil invitere bilselskapet til et dialogmøte.
– Så får vi se på hva problematikken består i, og ta det derfra.