Hopp til innhold

Glupinger får spesialbehandling

Skoleflinke ungdomsskoleelever får spesialbehandling. Nå tar de fag på videregående.

Video Flinke matteelever bytter skole

Flinke matteelever bytter skole

Vebjørn Vindheim

Vebjørn Vindheim liker matte.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Thea Sophie Herberg

Thea Sophie Herberg vil også gjerne ha større utfordringer.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Nina Caroline Pedersen

Nina Caroline Pedersen kjedet seg i timen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Vebjørn liker å gruble, spesielt i matematikkfaget. Og det er matteboka fra videregående skole som inspirerer ham mest.

Men Vebjørn går i 10. klasse på Biri ungdomsskole og er for lengst ferdig med pensum.

– Jeg synes det bør være et bedre tilbud på skolen for dem som ønsker større utfordringer i et fag, sier Vebjørn.

Og han er ikke alene. For i klasserommet ved siden av sitter 15 år gamle Thea som også tørster etter mer kunnskap.

– Matematikk er yndlingsfaget mitt. Så jeg vil gjerne jobbe mer med det, sier hun.

– Stirret i veggen


Flere ungdomsskoleelever får ikke nok utfordringer i matematikk. Derfor får de tilbud om å dra til videregående skoler for å skaffe seg mer kunnskap.


To ganger i uka kommer elever fra Biri ungdomsskole til Gjøvik videregående skole for å få ekstra på påfyll i matematikk. Det gjorde også Nina Caroline for ett år siden.


– Jeg satt og stirret mye i veggen fordi motivasjonen ble borte. Jeg fikk ikke nok utfordringer, sier hun.

Mattebok
Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Til slutt foreslo en lærer at hun skulle få hospitere på en videregående skole.

– Tar ikke vare på de flinke


Vebjørn ville helst hatt mer hjelp og oppfølging på Biri. Men lærerne har verken kompetanse eller tid til å ta godt nok vare på de flinke.


– Det er litt mangel på ressurser til de som vil opp på et høyere nivå. Kanskje det er mer til de som ligger litt etter, sier han.

– Dette motiverer

Hilde Dahl Lønstad

Hilde Dahl Lønstad

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Rektor på Biri ungdomsskole er positiv til trafikken mellom skolene så lenge hun vet at elevene får et løft.

– Nå får de være i et miljø der det er mer trøkk på det faglige. Jeg tror de får mer motivasjon av det, sier Hilde Dahl Lønstad.