Vebjørn liker å gruble, spesielt i matematikkfaget. Og det er matteboka fra videregående skole som inspirerer ham mest.
Men Vebjørn går i 10. klasse på Biri ungdomsskole og er for lengst ferdig med pensum.
– Jeg synes det bør være et bedre tilbud på skolen for dem som ønsker større utfordringer i et fag, sier Vebjørn.
Og han er ikke alene. For i klasserommet ved siden av sitter 15 år gamle Thea som også tørster etter mer kunnskap.
– Matematikk er yndlingsfaget mitt. Så jeg vil gjerne jobbe mer med det, sier hun.
– Stirret i veggen
Flere ungdomsskoleelever får ikke nok utfordringer i matematikk. Derfor får de tilbud om å dra til videregående skoler for å skaffe seg mer kunnskap.
To ganger i uka kommer elever fra Biri ungdomsskole til Gjøvik videregående skole for å få ekstra på påfyll i matematikk. Det gjorde også Nina Caroline for ett år siden.
– Jeg satt og stirret mye i veggen fordi motivasjonen ble borte. Jeg fikk ikke nok utfordringer, sier hun.
Til slutt foreslo en lærer at hun skulle få hospitere på en videregående skole.
– Tar ikke vare på de flinke
Vebjørn ville helst hatt mer hjelp og oppfølging på Biri. Men lærerne har verken kompetanse eller tid til å ta godt nok vare på de flinke.
– Det er litt mangel på ressurser til de som vil opp på et høyere nivå. Kanskje det er mer til de som ligger litt etter, sier han.
– Dette motiverer
Rektor på Biri ungdomsskole er positiv til trafikken mellom skolene så lenge hun vet at elevene får et løft.
– Nå får de være i et miljø der det er mer trøkk på det faglige. Jeg tror de får mer motivasjon av det, sier Hilde Dahl Lønstad.