I Jönköping i Sverige har de hatt konkurranse på jernbaneskinnene siden 1990. Så langt er erfaringene gode, forteller Ingemar Lundin i Jönköping länstrafik.
Men når Gjøvikbanen nå skal konkurranseutsettes, vil imidlertid ikke det være noen god målestokk, skal vi tro Lundin. For selskapene som nå viser interesse, venter bare på at de store jernbanestrekningene, slik som Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen, skal komme på anbud.
- Jeg tror ikke det blir så revolusjonerende siden Gjøvikbanen egentlig ikke har noen forbindelse med det øvrige jernbanenettet. Det blir annerledes når det tilsvarende skjer med de store jernbanestrekningene, mener Lundin.
Seks private selskaper konkurrerer om å overta driften av Gjøvikbanen de neste ti årene.
- Demp forventningene
Det synspunktet støttes også av Kjell Werner Johansen, avdelingsleder ved Transportøkonomisk Institutt. Han mener forventningene ikke må bli for store.
- Nei, jeg tror ikke at det blir noen gullgruve. For det første skal de konkurrere om å få kjøre på banen og da må de jo konkurrere om pris. For øvrig er trafikken på Gjøvikbanen relativ beksjeden så de må nok jobbe hardt de som skal tjene på driften av banen, sier Johansen.
Johansen ser heller ikke bort fra at anbudet på Gjøvikbanen også har vært et spark fra myndighetenes side til måten NSB driver togtrafikken på i dag.