NRK Meny
Normal

Gjøvik - bybåten (1902)

 

Gjøvik
Foto: Mjøssamlingen

Den ble brukt til gods, melk og passasjerfrakt mellom Hamar og Gjøvik. I 1912 gikk båten til bunns i Mjøsa etter å ha kollidert med Tordenskjold. DS Gjøvik ble hevet og ombygd. Ti år seinere ble båten forlenget. I 1939 ble "Gjøviken" hogd.

Krøtter og hester ombord

DS Gjøvik var en av bybåtene på Mjøsa. Hamar var først ute. I 1888 kom DS Hamar i trafikk på Mjøsa.Skreia fikk sin båt i 1902, og først i 1908 pløyde DS Lillehammer Mjøsas bølger.

Gjøvik førte post og anløpsstedene var mange. Ofte var det melkespann som dominerte dekket. Det var transporter både til meieriet i Gjøvik og melkefabrikken på Kapp. Ved ett høve var det 35 krøtter om bord i båten, og en annen gang var "passasjerene" 21 hester.

Gjøvik hadde ord på seg å være en god sjøbåt og maten om bord gikk også for å være god. Etter forliset i Nes-sundet var det en ny og forbedret utgave som opptok sin gamle rute. Båten var forlenget og hadde fått en ny salong mellom styrhuset og pipa. samme året

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Johaug-saken har kostet 3,5 mill

    Dopingsaken til Therese Johaug har kostet skiforbundet 3,5 millioner kroner. Det skriver VG. Pengene har gått til juridisk bistand og saksomkostninger. Det er litt mer enn Martin Johnsrud Sundbys dopingsak, som kostet 3,3 millioner.

    Johaug CAS
    Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
  • Kartlegger bredbåndsdekningen

    Oppland Fylkeskommune kommer all kritikken mot dårlig bredbånd-dekning i møte. De ber folk i hele fylket melde fra om dekningen de har i dag. Resultatene skal brukes i det videre arbeidet for å bedre bredbånd-dekningen.

  • Far dømt for å ha slått 13-åring

    En mann i 40-åra er dømt til betinget fengsel i 21 dager for å ha slått en 13-åring på ei fotballbane. Bakgrunnen var at 13-åringen skulle ha slått sønnen hans. I følge dommen slapp ikke mannen 13-åringen før moren hans gikk i mellom, skriver HA.