NRK Meny
Normal

Gjøvik - bybåten (1902)

 

Gjøvik
Foto: Mjøssamlingen

Den ble brukt til gods, melk og passasjerfrakt mellom Hamar og Gjøvik. I 1912 gikk båten til bunns i Mjøsa etter å ha kollidert med Tordenskjold. DS Gjøvik ble hevet og ombygd. Ti år seinere ble båten forlenget. I 1939 ble "Gjøviken" hogd.

Krøtter og hester ombord

DS Gjøvik var en av bybåtene på Mjøsa. Hamar var først ute. I 1888 kom DS Hamar i trafikk på Mjøsa.Skreia fikk sin båt i 1902, og først i 1908 pløyde DS Lillehammer Mjøsas bølger.

Gjøvik førte post og anløpsstedene var mange. Ofte var det melkespann som dominerte dekket. Det var transporter både til meieriet i Gjøvik og melkefabrikken på Kapp. Ved ett høve var det 35 krøtter om bord i båten, og en annen gang var "passasjerene" 21 hester.

Gjøvik hadde ord på seg å være en god sjøbåt og maten om bord gikk også for å være god. Etter forliset i Nes-sundet var det en ny og forbedret utgave som opptok sin gamle rute. Båten var forlenget og hadde fått en ny salong mellom styrhuset og pipa. samme året

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Fengsel for å ha slått kona si

    En mann i 30 årene er i Glåmdal tingrett dømt til fengsel i 10 måneder etter å ha slått kona si. Kvinnen ble slått flere ganger i ansiktet og fikk blant annet sprukket trommehinne. Hun fryktet for livet sitt og rømte til en nabo.

  • Leter etter brannårsaken

    Politiet fortsetter i dag etterforksningen for å finne årsaken til brannen fredag på Metallco Aluminium på Eina i Vestre Toten der to ansatte omkom. Leder i etterforskingsseksjonen hos politiet i Gjøvik, Siv Opsahl sier det blir en vanskelig oppgave, men at politiet vil bruke den tida som trengs. I morgen vil KRIPOS bistå etterforskingen.

  • Høyre slår seg sammen

    I helga har Hedmark Høyre og Oppland Høyre vedtatt å slå seg sammen til en enhet. Hva den nye organisasjonen skal hete blir klart i februar.