NRK Meny
Normal

Gjøvik - bybåten (1902)

 

Gjøvik
Foto: Mjøssamlingen

Den ble brukt til gods, melk og passasjerfrakt mellom Hamar og Gjøvik. I 1912 gikk båten til bunns i Mjøsa etter å ha kollidert med Tordenskjold. DS Gjøvik ble hevet og ombygd. Ti år seinere ble båten forlenget. I 1939 ble "Gjøviken" hogd.

Krøtter og hester ombord

DS Gjøvik var en av bybåtene på Mjøsa. Hamar var først ute. I 1888 kom DS Hamar i trafikk på Mjøsa.Skreia fikk sin båt i 1902, og først i 1908 pløyde DS Lillehammer Mjøsas bølger.

Gjøvik førte post og anløpsstedene var mange. Ofte var det melkespann som dominerte dekket. Det var transporter både til meieriet i Gjøvik og melkefabrikken på Kapp. Ved ett høve var det 35 krøtter om bord i båten, og en annen gang var "passasjerene" 21 hester.

Gjøvik hadde ord på seg å være en god sjøbåt og maten om bord gikk også for å være god. Etter forliset i Nes-sundet var det en ny og forbedret utgave som opptok sin gamle rute. Båten var forlenget og hadde fått en ny salong mellom styrhuset og pipa. samme året

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

Video fra Hedmark og Oppland

Elena fra Lillehammer er opptatt av de små bedriftene
Nils Thore Jansson fra Finnskogen mener mye om mangt, særlig om politikere og sentralisering.
Bar Hassan fra Follebu skal stemme for første gang