Gjør sitt eget hus berømt på nett

Hana Alendar legger daglig ut bilder av huset sitt på Instagram til tusenvis av følgere. Hun får kommentarer fra hele verden, til og med på språk hun ikke forstår.

Hana Alenda

OPPTATT AV INTERIØR: Hana Alendar beskriver seg selv som lidenskapelig opptatt av interiør og vil inspirere folk via Instagram.

Foto: Nina Rundsveen

Med mobilen som eneste arbeidsverktøy legger Hana Alendar daglig ut bilder av hjemmet sitt på nettet til 11 000 følgere. Av og til skriver hun et par linjer som beskriver bildet, andre ganger legger hun kun inn såkalte «hashtags», søkeord som gjør bildet lettere å finne for andre. I løpet av få sekunder etter at bildet er tatt, er det tilgjengelig for hele verden.

Bad

POPULÆRT: Hana Alendas bilde av badet i det nybygde huset i Gausdal fikk 748 mennesker til å trykke «liker».

Foto: Skjermdump

– Det er vanvittig stas at folk i London skriver at de elsker huset mitt og spør om de kan få komme på ferie til meg, sier Alendar.

Hun forteller at det er litt rart at såpass mange vet nøyaktig hvordan det ser ut hjemme hos henne, men ser ingen negative konsekvenser av kontoen. Hun har bare fått positive tilbakemeldinger fra følgerne. I hvertfall det hun vet. Noen av kommentarene er nemlig på fremmede språk.

– Jeg er veldig bevisst på å ikke profilere meg selv. Det er hjemmet mitt som skal stå i fokus, ikke jeg, sier hun.

Instagram øker mest

Høyskolelektor ved BI, Cecilie Staude, mener Instagram har blitt det nye store sosiale mediet. Hun forteller at over en million nordmenn benytter seg av bildedelingstjenesten, og at den øker i bruk.

– Bilder og video engasjerer mer enn ren tekst. Det er nok grunnen til at denne kontoen er så populær, sier hun.

Staude mener nordmenn har en vei å gå når det gjelder å utnytte de nye sosiale mediene.

– De fleste bruker bare disse kontoene privat, men det ligger et stort potensiale i sosiale medier hvor man kan bygge en merkevare rundt seg selv og det man er opptatt av, sier høyskolelektoren.

– Går ikke tom for inspirasjon

Soverom

SOVEROMMET: Hana Alenda tror folk liker bildene hennes fordi hun har en annerledes stil.

Foto: Skjermdump

Alendar bor i Follebu og har postet bilder på kontoen «_hana_style_» på Instagram i over et år. Hun legger ut bilder av alle deler av huset, fra hele rom til små detaljer. Kontoen oppstod da hun skulle bygge eget hus. Hun mener det er en del av kunsten å klare å opprettholde inspirasjonen.

– Det er alltid noe nytt å poste bilder av. Alt fra en vanlig trapp, til en blomteroppsats på bordet. Når vi nå skal bygge hage kommer det til å være tusen bildemuligheter der, sier hun.

Alendar beskriver seg selv som lidenskapelig opptatt av interiør, og tjener ingenting på kontoen. Hun har fått forespørsler om å reklamere for firmaer på kontoen, men har foreløpig takket nei. Hun er likevel bevisst på å fremme lokale interiørbutikker på kontoen.

Har mye makt

Cecilie Staude mener Hana Alendar har mye makt. Hun forteller at instagrammeren kan bruke denne kanalen for å påvirke hva som er trendy og bestemme hva folk skal snakke om. Det hele skjer også i rekordfart.

– Vi trenger ikke oppsøke tradisjonelle kanaler som interiørmagasiner for å få inspirasjon. Vi kan få det gratis, i løpet av få sekunder, gjennom denne typen kontoer. Det er nok mye av grunnen til at folk oppsøker disse kontoene, mener hun.

Alendar medgir at hun har fått en del innflytelse gjennom Instagram.

– Folk spør om jeg kan velge ut interiør og sende det til dem i posten, uten at de aner hva det er. De stoler på smaken min. Det er veldig morsomt.

Hana Alendar

Alendar synes bildedelingstjenesten er perfekt for å spre interiørinspirasjon fra huset i Gausdal.

– Jeg får så mange hyggelige kommentarer og jeg tror det er lett for folk å sjekke Instagram i en travel hverdag, sier hun.