NRK Meny
Normal

– Giske prøver å spre rykter og usikkerhet før valget

Næringsminister Trond Giske er usikker på om et regjeringsskifte vil sikre jernbanesatsinga i framtida. – Giske sprer usannheter, mener Frps Morten Ørsahl Johansen.

Morten Ørsahl Johansen.

Morten Ørsahl Johansen mener Giske sprer usannheter, når han sier at et regjeringsskifte kan ødelegge jernbanesatsingen Nasjonal Transportplan.

Foto: Øystein Skotte / NRK

– Det er viktig å få gods over til tog og sjø, vi har store jernbaneutbygginger i Nasjonal Transportplan. Vi vet at hvis den store veksten i godstransport skal over på veg, kommer det for eksempel en ny trailer hvert tredje minutt på E6, sier næringsministeren.

– Ordentlig løft

Trond Giske

Nærings- og handelsminister Trond Giske mener jernbane har fått stor plass i Nasjonal Transportplan.

Foto: Birgitte Iversen / NTB scanpix

Nærings- og handelsminister Trond Giske håper ikke et nytt storting etter valget vil kunne ødelegge for jernbanesatsingen i Nasjonal transportplan (NTP).

– Jernbanen har derfor fått en stor plass. Det at vi har et ordentlig løft av banen, både drift og vedlikehold, er avgjørende for at de store aktørene skal velge jernbanen.

Frps stortingskandidat i Oppland, Morten Ørsahl Johansen mener Giske prøver å spre dårlige rykter og usannheter når han sier at et regjeringsskifte vil ramme jernbanesatsinga.

– Regjeringa har kommet med forslag til utbygginger og noen bevilgninger, men dette er på langt nær nok. Vi på borgerlig side er enige om at det skal være en satsing på jernbanen. Jeg tror Giske driver valgkamp og prøver å spre dårlige rykter for å skape usikkerhet.

– Enighet om bygging

Flere godstransportører har i sommer varslet at de vurderer å kjøre mer god på lastebil. Sist ute var Schenker AS, som ønsker modulvogntog på E6.

– Første halvår har banen vært ute av drift 30 av 200 dager. Vi frykter at banen vil bryte sammen igjen og at vi står uten bane når høsttrafikken starter for fullt, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland.

Giske lover at det vil bli satset på blant annet bane de neste årene.

– Vi skal bruke 150 milliarder mer de neste 10 årene på Nasjonal Transportplan. Fordelen med de rødgrønne er at vi er enige om at hva som skal bygges og hvordan det skal finansieres.

Dovrebanen har blitt stengt flere ganger denne våren, spesielt vårflommen gikk hardt utover toglinja. Det har fra florere hold blitt krevd opprustning av strekningen, for å sikre at den tåler mest mulig.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND