Hopp til innhold

Går nye veger i jakten på jobb

Etter å ha sendt rundt 40 jobbsøknader uten å få napp, valgte Dennis Olsen fra Elverum en utradisjonell søknadsform.

Dennis Olsen

VIDEOSØKNAD: Dennis Olsen fra Elverum var lei av å få avslag på vanlige jobbsøknader. Nå har han laget en video han håper skal gi ham drømmejobben i en eller annen barnehage i Bergen.

Foto: privat

– Jeg har prøvd å søke på den vanlige, kjedelige måten med søknad og CV. Men det er det veldig mange andre som også gjør. Så jeg tenkte jeg måtte gjøre noe annet, sier 21 år gamle Dennis Olsen fra Elverum.

Morsom video

Torsdag kveld la han ut en jobbsøknad på Facebook og Youtube i form av en morsom video, som viser en humørfylt ung mann som er glad i barn – og glad i å være aktiv med barn.

– Jeg liker å drive med både film og sketsjer, så da gjorde jeg det sånn. Nå kan jo barnehagene se hvem jeg er i stedet for å lese ett ark og prøve å gjøre seg opp en mening om meg som person, sier han.

Her er jobbsøknaden til Dennis:

Vil til Bergen

Han har egentlig ikke tid til å prate når vi ringer, for ungene i Søbakken barnehage i Elverum skal ut og leke og trenger litt hjelp med påkledningen. Han har jobbet i denne barnehagen i tre år, men nå skal Dennis flytte til Bergen.

Men de rundt 40 søknadene han har sendt inn til barnehager i Bergens-området har ikke ført til noen jobbtilbud. Nå satser han på at videoen skal gi napp.

– Jeg håper jo det, da. På under ett døgn er videoen blitt delt over 700 ganger på Facebook, og den er sett av rundt 40.000. Responsen har vært overveldende og positiv, sier 21-åringen.

– Må få jobb!

– Dette er jo fantastisk!

Ingvild Moen i det digitale kommunikasjonsselskapet Resonate ler så tårene triller når hun får se videoen til Dennis Olsen.

–Han har fått 40.000 visninger på et døgn, og det er bra, altså! Filmen er godt produsert, han er morsom og leker med barna på en fin måte. Nei, vet du hva? Han må få jobb!

Og Moen tror han vil lykkes også.

Ingvild Moen

SMART: Ingvild Moen, leder av det digitale kommunikasjonsselskapet Resonate, mener det kan være smart å legge ut video på Facebook for å skaffe seg jobb.

Foto: Stian Schloesser Moeller

– Det finnes flere eksempler på at andre har fått jobb gjennom ulike måter å bruke sosiale medier på. Og når du skal jobbe med barn er jo underholdningsverdien viktig. Jeg tror Dennis har gjort noe kjempesmart her, sier Moen.

Jovial og energisk

Og når Dennis Olsen får spørsmålet om hvordan han vil selge inn seg selv til potensielle arbeidsgivere, så er dette svaret:

– Jeg er en jovial, rettferdig person med mye energi og dårlig humor, sier han og ler.

Før han legger til at han er veldig aktiv og ikke gidder å sitte stille.

– Jeg blir gjerne litt kreativ for at en dag i barnehagen ikke skal bli en kjedelig dag.

Flere saker fra Innlandet