Neste vintersesong kommer over 40 prosent av skiene fra Madshus til å være felleski.
– Det er ikke ofte en introduserer et produkt som tar av på denne måten, sier Madshus-direktør Nils Hult.
Det er kundeordrer som gjør at skiprodusenten på Biri i Oppland allerede vet hvor stor etterspørselen etter smørefrie ski blir til neste år.
Sprer seg i sosiale medier
I vinter eksploderte salget av smørefrie ski.
Sportsbransjen regner med å selge 70.000 smørefrie skipar i løpet av året.– Trenden er synlig i sosiale medier. Det sprer seg hvordan denne skitypen fungerer, sier Hult.
Konsulent for Madshus, Marius Svartbekk forklarte til NRK i vinter hvorfor de smørefrie skiene er bedre enn tidligere.
– Utviklinga har kommet dit at vi har lagt inn en fell i en vanlig smørbar ski. Den er innfelt i sålen og gir et trygt og sikkert feste. Det har vært mange smørefrie varianter opp gjennom åra, men fellen er jo helt unik sammenligna med det vi hadde før i tida, sier Svartbekk.
Tilbake til utgangspunktet
Det gjør at flere velger denne typen ski. I mars vant Petter Soleng Skinstad fredagsbirken med felleski.
– Det å gå på 'skins' er supert, særlig under vekslende forhold, mente Skinstad.
Forrige vinter var bestillingene fra de store sportskjedene på smøreski på 15 prosent. I år viser tallene 45 prosent.
– Men felleski er jo ikke noe nytt. De eldste skiene hadde jo også en side med fell og en med gli. Dermed er vi tilbake der vi starta, sier Hult.