76 år gamle Ruth Kullsveen fra Biri ble det 12. dødsofferet på E6 fra Mjøsbrua og nordover da hun nyttårsaften omkom i en kollisjon mellom en bil og en maxitaxi ved Vingrom kirke.
Pengemangel
12 omkomne i trafikken er en tredobling av antall dødsulykker i forhold til året før. Med 12 drepte må man tilbake til 2002 for å finne tilsvarende høye ulykkestall.
Og det skjer til tross for nedsatt fart, flere fartsbokser og tryggere vegkanter.
- Det er en fortvilet situasjon. For vi har ikke penger til nye tiltak på E6 gjennom Gudbrandsdalen før tidligst i 2020. Det første nå er mellom Tingberg og Øyer, men det er inne på planen fra til 2009. Etter det har vi ingen større prosjekter før i 2020 og etter den tid, sier Seim.
Trafikksikkerhet koster
Nullvisjonsprosjektet mellom Lillehammer og Øyer er ett prosjekt som er kommet i gang med en smal firefelts-veg eller en rekkverksløsning på tofelts-veg.
Men det er ikke penger til slike nye tiltak. Med dagens standard på E6 må regne med stadig flere trafikkdrepte på E6 i Gudbrandsdalen, sier Seim.