Rutinesvikten kommer fram i en rapport fra Statens Jernbanetilsyn.
Viktige rutiner mangler
Tilsynet har gitt Jernbaneverket frist til 15. september med å få rutinene til å fungere.
- Jeg er overrasket over at rutinene på dette nivået ikke fungerer som de skal. Det er en del
19 mennesker mistet livet i Åsta-ulykken.
tilrettelegging på organitorisk nivå som helt unødvendig ikke er på plass, sier direktør Erik Ø. Johnsen.
I følge Jernbanetilsynet er de viktigste rutinene som mangler i forhold til å ta vare på og overføre informasjon. Slik at togtelefonnummer blir gitt videre mellom ulike skift på togledersentralen og mellom ulike togområder.
Kan hindre store ulykker
- Mest kritisk er om det er behov for å kontakte et tog, så har de ikke telefonnummer eller togradiokontakt for å få gitt de beskjedene som trengs. Det er klart at i en utvikling av en ulykkesstiuasjon så kan det være kritisk å få gitt beskjed. I de mest ekstreme tilfeller kan det bli en ny Åstaulykke. Vi tror at det kunne vært tid til å forhindre eller redusere skadene i den ulykken hvis kommunikasjonen hadde vært på plass, sier Johnsen.
19 mennesker mistet livet da to tog kolliderte på Åsta i Åmot. Jernbaneverket har etablert rutinene og få de inn i hele organisasjonen bør være et minstekrav, mener Jernbanetilsynet.
- Det er i strid med jernbaneskriften som sier at det skal være mulig å opprette umiddelbar kontakt med et tog, sier Johnsen.
I formiddag holder Jernbaneverket informasjonsmøte på Elverum og Røros om arbeidet med togsikring på Rørosbanen.