– Det har vært en lang marsj, og det kjennes enormt bra ut å kunne ta det første spadetaket. Jeg blir rørt, sier en fornøyd Skistar-direktør i Trysil, Bosse Halvardsson, som har kjempet for flyplassen siden 2008.
I dag ser store deler av området rundt småflyplassen i Sälen i Sverige ut som en åker midt i skogen. Men om to år er planen at flere tusen charterturister skal lande her på Scandinavian Mountains Airport for å bli fraktet videre til Trysil, Engerdal, Sälenfjellene og Idre.
Målet er lokke til seg turister fra hele verden til flyplassen, som ligger 40 minutters kjøring fra Trysil. Det er også planlagt å bygge et kjøpesenter ved flyplassen.
Tror på flere arbeidsplasser
Tirsdag ble det første spadetaket tatt med pomp og prakt, og mange gjester til stede. Deriblant den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg.
– Jeg tror flyplassen fører til vekst i næringslivet og flere arbeidsplasser for både Norge og Sverige, så begge land er vinnere her.
Allerede i 2008 ble de første planene luftet, og man håpet å være i gang i 2013. Slik ble det ikke, men nå er finansieringen på plass og de første charterflyene lander i 2019.
Ifra 2020 er målet at det skal lande et fly hver dag, etter hvert skal dette økes til et årsgjennomsnitt på tre til fire fly hver dag.
– Jeg gleder meg til å se hvordan det ser ut her om ti år. Hele regionen blir en vinner her. Trysil er bare 44 kilometer unna flyplassen, og Hundfjället i Sälen bare sju kilometer unna. Det finnes ingen i Europa som kan konkurrerer på tilgjengelighet, sier Halvardsson.
Viktig for Trysil
Varaordfører, Knut Løken, tror flyplassen vil bli enormt viktig for Trysil.
– Den vil generere mye ny trafikk i form av nye typer kunder som kommer til regionen og det gir mulighet for utvikling av nye produkter i Trysil. Det gir mulighet for ny næringsutvikling, nye arbeidsplasser og kan kanskje styrke bosetting.
– Noen mener fortsatt at dette er et luftslott, og at Trysil ikke vil få den oppturen man håper på, hva mener du?
– Jeg tror at med de kvaliteter Trysil representerer med fjellet og naturen, og forutsatt at flyplassen klarer å drifte og dekke sine kostnader, så er dette en vinn-vinn-situasjon for alle, inkludert oss i Trysil, sier Løken.