Hopp til innhold

El-bil-eiere kan få sjokkregning

Gudbrandsdal Energi vil ikke at elbilkundene bruker hurtigladere til elbilene sine. Dersom de likevel har hurtigladere må de selv ta regninga for å forsterke strømnettet. Og den kan bli på flere hundre tusen kroner.

Lading av elbil

Gudbrandsdal Energi vil ikke at elbil-eiere skal bruke hurtiglader.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

– Vi ønsker ikke at det settes opp slike hurtigladere hverken ved boliger eller hytter, sier Svein Ove Ånsløkken, nettsjef i Gudbrandsdal Energi.

Jeg tror elbil-kundene må tenke litt på hvordan de opptrådte før de kjøpte elbil. Da fyllte de full tank om de skulle ut på langtur.

Inge Møller, kommunikasjonssjef Eidsiva

De fleste elbilkundene kjøper hurtigladere, eller det som også kalles dobbeltladere, når de kjøper elbil. Men den får de nå ikke bruke, i hvert fall ikke hvis de har bolig eller hytte i Gudbrandsdalen.

Strømnettet takler ikke

– Vi har meddelt installatører i vårt område at vi vil at elbileierne kun bruker langtidsladere, med maksimalt 20 ampere på ladekursen. Elbileierne må smøre seg med tålmodighet, sier Ånsløkken.

Årsaken er rett og slett at strømnettet ikke takler det høye, intensive strømforbruket.

– Hvis man skal hurtiglade, må man mange steder i vårt område slå av all annen strøm i boligen, sier Ånsløkken.

Flere utfordringer for elbileiere

Det er mange fordeler med å eie en elbil og salget har gått i været. Men motstanden mot elbilene har økt og stadig flere stiller spørsmål rundt hvor miljøvennlig elbilen egentlig er. Vegdirektoratet vurderer å fjerne fordelen med å la elbil få kjøre i kollektivfelt, fordi det blir for mange av dem på veiene.

– Kundene må planlegge!

Nå er strømselskapene, slik som Eidsiva Energi, kritisk til at elbileierne får sette opp hurtigladere.

– Vi vurderer dette i hvert enkelt tilfelle, i dialog med installatørene og kundene. Men elbilbrukerne må huske hvordan det var før de kjøpte elbil. Da måtte de planlegge besøkene på bensinstasjonene. Planlegge må de også gjøre med ladingen av elbilene, sier kommunikasjonssjef Inge Møller i Eidsiva.

Inge Møller

Inge Møller er kommunikasjonssjef i Eidsiva. Han ber elbileierne være tålmodige.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Gudbrandsdal Energi og Eidsiva energi eier strømnettet i populære hyttestrøk som Hafjell og Trysil, hvor tettheten av dyre Teslaer på helgetur er svært høy.

At eierne av disse bilene ikke skal få bruke de dyre hurtigladerne, er noe informasjonssjefen i Tesla i Norden, Esben Pedersen, ikke forstår. I en e-post til NRK skriver han at han forventer at kraftselskapene løser disse forsyningsproblemene.

Flere hundre tusen kroner

Nettsjefen i Gudbrandsdal Energi, Svein Ove Ånsløkken, sier at dersom elbileierne insisterer, skal de få installere hurtigladere.

Men da må de betale ekstrakostnadene selv, og det kan bli dyrt.

– Strømnettet må forsterkes. Det må hver enkelt eier bekoste.

– Hvor mye kan det koste?

– Fra 40-50-000 kroner og opp til flere hundre tusen kroner dersom man må skifte transformatorer for å bedre kapasiteten, sier Ånsløkken.

– Må være et spleiselag

Petter Haugneland

Petter Haugneland i Elbilforeninga mener det blir feil dersom elbileiere må betale regninga for å forsterke strømnettet.

Foto: Elbilforeningen

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeninga mener at dersom en ønsker flere elbiler så må flere være med og legge til rette for dette, også strømselskapene.

– Dette må bli et spleiselag. For elbileiere kan ikke betale hele regninga. Eiere av vanlige biler betaler jo ikke for bygging av bensinstasjoner de heller, sier Haugneland.

Men Haugneland sier at elbilene godt kan klare seg uten en hurtiglader hjemme i garasjen.

– En vanlig stikkontakt fullader elbilen i løpet av ei natt, understreker han.

Eiere av el-biler har fått en ny utfordring. Hurtigladere krever så mye strøm at mange ikke har nok kapasitet til å lade bilen. Regninga for å få det til kan bli stor.

Flere saker fra Innlandet