Hopp til innhold

Flere utenlandske sjåfører i norske lastebiler

I vinter ble hver tiende av de kontrollerte norskregistrerte lastebilene kjørt av en utlending, viser fersk vinterstatistikk fra kontrollene til Statens vegvesen.

Lastebilkø

FÅR JOBBER: Mange utenlandske sjåfører får jobb i norske firmaer og selskaper. Det finnes egne byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene, opplyser Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Rainer Prang / NRK

Mens utlendingene står i kø for å få jobb, er det nemlig vanskelig å rekruttere nordmenn, sier Jan Erik Skogli i selskapet Toten Transport.

– I all hovedsak er de som ringer hit utenlandske. De er tyske, fra Romania og fra andre østblokkland, sier Skogli til NRK.

Tendensen er helt klar. Norske lastebileiere engasjerer i økende grad utenlandske sjåfører.

– Det er jo en utfordring som vi ha sett over tid. Det er blitt vanskeligere å rekruttere norsk ungdom til å drive med dette her. Det er vel flere årsaker til det. Det ene er kanskje lønn. Det andre er vel at ungdom ikke er så interessert i å være så mye borte som det den eldre garde er, sier Skogli.

Økende antall

Guttorm Tysnes

SOSIAL DUMPING: Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland er kritisk til det han mener er tilfeller av sosial dumping i sjåføryrket.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Ferske tall fra kontrollene til Statens vegvesen viser at det forrige vintersesong var 8.7 prosent utenlandske sjåfører på de kontrollere norske lastebilene. Denne vinteren har tallet økt til 10,4 prosent.

Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland bekrefter utviklingen.

– Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene, sier han.

Filippinske sjåfører

Tysnes mener det er viktig å skille på utenlandske sjåfører som er vant til å kjøre på vinterføre og andre fra snøfrie land.

– Vi har jo sett filippinske sjåfører som blir sendt på et lynkurs i vinterkjøring og så rett ut på norske veier og har en svært, svært lav lønn. Det er sosial dumping og totalt uakseptabelt, sier han.

Det var et latvisk transportselskap som engasjerte 100 filippinske sjåfører. Hvorvidt noen av dem kjører norsk-registrerte lastebiler i dag er vanskelig å si.

– Men jeg har all grunn til å tro at det finnes en god del sjåfører fra land hvor det er lite snø, og hvor det er langt lavere kostnadsnivå enn i Norge, som kjører lastebil på norske veier, sier Tysnes.

Flere saker fra Innlandet