Hopp til innhold

Flere og større båter på Mjøsa

– De fleste av dem kan gå til Amerika om det så er.

Båt på Mjøsa

Det blir flere og større båter på Mjøsa. Lørdag gikk det nesten galt da en ungdomsbåt veltet i Mjøsa.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Pål og Bjørn Håvard

Pål og Bjørn Håvard ønsker seg store og raske båter.

Foto: Charlotte Øversveen Volla / NRK

– Den skal gå fort, ha mye krefter og være stor. Det skal være moro og dyrt.

Slik oppsumerer Pål og Bjørn Håvard båtdrømmen. Og de er ikke alene. Det har de siste årene blitt større og raskere båter på Mjøsa.

På redningsskøyta «RS Rauna» jobber de 24 timer i døgnet fra 1. mai og ut oktober. Hans Petter Claussen sier de til tider kan få mye å gjøre.

– I fjor hadde vi 54 rene utrykninger. Noen døgn i løpet av sommeren blir tett med oppdrag, da er det mye som skjer samtidig, sier han.

Redningsskøyta på Mjøsa har mange oppgaver i løpet av en sesong.

– Vi har mange varierte oppdrag. Vi hjelper folk, gjør rene reddingsoppdrag og berger båter. Det er mest tekniske problemer som motorstopp, at man er tom for drivstoff, eller at man til og med mister propellen.

– Hva tenker dere når noen går tom for drivstoff?

– Det kan skje den beste, forteller Claussen.

Verstinger i alle aldersklasser

Dag Fjellking ved Marinesenteret i Hamar har sett hvor mye redningsvesten har å si. Når båttrafikken øker, og mange vil ha kraftigere motor, må man passe på farene på sjøen.

– Faren er alltid dette med å drikke og kjøre «bajas» ved strender der folk bader. Vi har vel verstinger i alle aldersklasser. Når folk er på sjøen, tar mange seg større friheter enn vanlig.

Dag Fjelking

Dag Fjellking, Marinesenteret i Hamar.

Foto: Charlotte Øversveen Volla / NRK

– Viktig med rett utstyr

Fjellking forteller at man får bot for manglende utstyr om bord. Redningsvestene er særlig viktig å huske.

– Du skal ha redningsvest til alle som er om bord. Er det seks stykker om bord, skal du ha seks vester. Er du sju om bord og har seks vester, får du bot. Vi vet at redningsvester redder liv.

– Det har blitt veldig mange store båter. De fleste av dem kan gå til Amerika om det så er, avslutter han.