Kostymene det dreier seg om er de som Flagstad-museet har lånt fra The Metropolitan Opera i New York. Robert Tuggle, som er sjef for arkivene ved operaen i New York, mener museet i Hamar har forfalt de siste årene.
Kirsten Flagstad-museet ligger i hennes barndomshjem Strandstuen, sentralt plassert i Hamar. Museet ble offisielt åpnet i 1985 og kan by på godbiter både for ørene og for øynene.
- Liker ikke utviklingen
I New York holder for tiden Robert Tuggle på med en biografi om Kirsten Flagstad. Han har derfor vært i Hamar flere ganger de siste årene. Og han har ikke likt utviklingen.
- Museet har forfalt i løpet av de siste tre årene og de som driver museet bryr seg ikke nevneverdig om stedet, hevder Tuggle. Han viser til at han var i Hamar tre dager i juli i fjor og at museet da ikke var åpent i det hele tatt. Nå har Tuggle tatt opp sin bekymring med den norske generalkonsulen i New York. Og Tuggle vil ha tilbake kostymene som Hamar-museet har lånt.
- For nå er det jo ingen som får sett de, sier Tuggle.
223 besøkende
Leder for Kirsten Flagstad-museets venneforening, Astrid Hagen, er fortvilet over de Tuggles utspill.
- Dersom Tuggle gjør alvor av sine trusler vil det få stor betydning for museet. Det er kostymene som de besøkende synes det er morsomt å se, sier hun.
- Det vil bli et veldig savn, fordi det er dette vi reklamerer med, mener
Direktør ved Hedmarksmuseet, Steinar Bjerkestrand, er sjokkert over brevet fra generalkonsulen i New York og truslene om at flere kostymer nå kanskje må returneres til de rettmessige eierne.
- Jeg vil nå gjerne ha en samtale med han først for å høre hva han egentlig er lei seg for, for kostymene har aldri vært oppbevart på en teknisk bedre måte enn nå, sier han.
Men Bjerkestrand skjønner Robert Tuggles bekymringer angående tilfeldige åpningstider og elendig besøk.
- Vi deler den bekymringen. I statistikken for 2003 hadde vi ikke mer en 229 besøkende til tross for at vi hadde åpent de fleste dagene hele sommersesongen og alltid holder åpent hvis vi blir kontaktet av de som måtte være interesserte i det, sier Bjerkestrand.
Stygge dukker
Tuggle reagerer også på dukkene, som Kirsten Flagstads kostymer er plassert på.
- De er ekstremt uattraktive, sier Tuggle. Men venneforeningen jobber med å få dukkene byttet ut og har allerede funnet midler til å bytte ut to. Og nå kan dessuten fylkeskommunale penger gjøre at Kirsten Flagstads operakostymer likevel blir værende på Hamar.
- Vi skal se på dette hvis det kan gjøre museet mer tilgjengelig og lage en bedre presentasjon, sier Randi Langøigjelten Bjørn, sjef for kultur og kompetanseavdelingen i Hedmark fylkeskommune.
- Kirsten Flagstad er ikke kjent nok, sier ordfører Einar Busterud.
- Det som skjer videre er at vi har tatt initiativ til en befaring sammen med museet og se på hvordan vi kan gjøre dette bedre, blant annet må vi vurdere nye spesiallagde byster til kostymene, sier hun
- Ikke godt nok kjent
Viljen til å gi mer penger til museet er større i fylkeskommunen enn hos Hamars ordfører Einar Busterud. Busterud mener saken egentlig handler om noe annet enn lengre åpningstider ved museet og bevaring av kostymer.
- Jeg tror ikke hovedproblemet er åpningstidene, her problemet at Kirsten Flagstad ikke er kjent nok i folks hoder. Problemet er at vi har et navn i lokalmiljøet som er bedre kjent i utlandet enn i Norge, sier Busterud.
Randi Langøigjelten Bjørn vil svare på brevet fra det norske generalkonsulatet i New York i løpet av de nærmeste dagene.