Hopp til innhold

Filmene om Flåklypa blir advokatmat

Striden rundt Flåklypa-universet har toppet seg i rettssalen på Lillehammer de siste dagene.

Ludvig, Reodor Felgen og Solan

RETTIGHETSSTRID: Filmen «Jul i Flåklypa» kom i 2013. Caprino Filmselskap stiller nå spørsmål om rettighetene til å bruke Flåklypa-universet.

Foto: Maipo AS

Bakgrunnen er et søksmål fra Caprino Filmsenter mot Hunderfossen familiepark som har tatt i bruk berg- og dalbanen «Il Tempo Extra Gigante». Rettighetene rundt bruken av Il Tempo Gigante har vært stridens kjerne, men nå er også Ludvig, Solan og Reodor Felgen trukket inn i en rettighetskamp.

– Jeg har sendt en redegjørelse til Maipo med en grundig redegjørelse for Caprino Filmsenter sitt rettslige syn på det, og det forventer vi å få et svar på, sier advokat Thomas Myrbostad som representerer Caprino Filmsenter.

Mener Caprino har rettigheter

Tomas Myrbostad

CAPRINOS INNSATTS VIKTIG: Advokat Thomas Myrbostad representerer Caprino Filmsenter. Han mener Flåklypa-universet ville vært lite attraktivt uten innsatsen til Ivo Caprino.

Foto: Thor Henning Lerstad / NRK

Maipo er filmselskapet som med lisens fra Aukruststiftelsens har laget de nye Flåklypa-filmene - «Jul i Flåklypa» som kom i 2013 og «Herfra til Flåklypa» som har premiere i høst.

Uten Ivo Caprinos innsats i Flåklypa Grand Prix ville ikke Flåklypa-universet vært like attraktivt, og den innsatsen gir rettigheter mener Thomas Myrbostad.

– Og når Aukruststiftelsen lisensierer en ny film til Maipo, så er jo det også trekløveret fra Flåklypa Grand Prix, sier Myrbostad.

Synnøve Hørsdal i selskapet Maipo bekrefter at de nylig fikk et brev fra Caprinos advokater, men hun vil ikke si noe om innholdet utover at det handler om Caprinos rettigheter i Flåklypa-universet.

– Basert på Kjell Aukrusts tegninger

I forbindelse med rettsstriden rundt Il Tempo Gigante har Maipo sine representanter tidligere understreket at de har basert sine dukker på Kjell Aukrusts tegninger og ikke Ivo Caprinos filmdukker. Tegningene har Aukrust enerett på.

– Ivo Caprino gjorde aldri noe forsøk på å ta kontroll over Aukrust-universet. Men nå hevdes det, og det er for første gang, 40 år etter premieren på Flåklypa Grand Prix, sier advokat Are Stenvik som representerer Aukruststiftelsen.

Aslak Runde, Are Stenvik

RETTSSAK: Advokat Aslak runde (tv), representerer Hunderfossen familiepark og advokat Are Stenvik representerer Aukruststiftelsen i en pågående rettssak i Sør-Gudbrandsdal tingrett om rettighetene til bruken av merkevaren Il Tempo Gigante.

Foto: Thor Henning Lerstad / NRK


Deres frykt er nettopp at Caprino er ute etter å få kontroll over hele Flåklypa-universet. Caprino Filmsenters advokat Thomas Myrbostad svarer slik da NRK spør ham dette.

– Ja, du får det til å høres ut som det er Caprino som på en måte er gått på krigsstien her. Faktum er at Aukruststiftelsen nå har bestemt seg for å kjøre et løp for å kommersialisere rettighetene etter Aukrust. Og de rettighetene som har størst verdi er selvfølgelig det Flåklypa-universet som Caprino har gjort kjent gjennom filmen, sier han.

– En juridisk suppe

Saken er nå blitt en juridisk suppe av spissfindigheter, sier forfatter og forlegger Anders Heger til NRK. Han mener denne striden om et åndsverk er uhyre interessant for forlagsbransjen.

– Det er fryktelig interessant og litt forstemmende, i skjæringspunktet mellom kunst, juss og penger, at dette i det hele tatt kan skje. Fordi vi begynner jo etter hvert å tro at det er den som har kapitalisert på produktet som eier det, ikke opphavspersonen. Hvis det skjer, så er vi ute i et fryktelig farlig landskap, sier Heger.

Flere saker fra Innlandet