Fedon-effekten har slått skikkelig inn ved Tine-meieriet på Frya i Ringebu.
Salget av cottage cheese, som produseres ved meieriet, har gått rett til himmels. Denne salgssuksessen har vært medvirkende til at Tine på Frya utvider med mange nye arbeidsplasser og tre skift i døgnet.
I fjor ansatte bedriften 20 nye arbeidere, og har i dag vel 100 ansatte.
Godt salg før badesesongen
I 2003 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, i forhold til 2002. Hittil i år har salget økt med ytterligere 20%. Meierisjef Erik Isum er ikke i tvil om at Fedon-effekten, med fokus på sunt og slankende kosthold, har slått svært positivt ut for Frya-anlegget.
- Vi ser det særlig på salget når det nærmer seg sommer og bikinisesong. Da går salget rett til værs, sier Isum.
Også yoghurt-salget øker, og et nybygg på 1700 kvadratmeter er nå under oppføring, for å kunne produsere nok til å dekke etterspørselen.