Hopp til innhold

Legger seg langflat

Ikke alle likte denne annonsen (bildet), som sto på trykk i HA i går. Både avisa og annonsøren fikk flere sinte reaksjoner. Og nå legger Hedmark Eiendom seg like langflat som dama i annonsen.

Annonse for leilighet i Hamar

Annonse for leiligheter i Kvartal 48 i Hamar.

Foto: Mette Finborud Børresen

Annonsen med den lettkledde damen og hunden er ment å selge leiligheter i Kvartal 48 i Hamar sentrum.

Hedmark Eiendom hadde problemer med å nå fram til de unge kjøperne og ba reklamebyrået lage en annonse som var litt mer trendy og urban.

– Vi ville at annonsen skulle bryte litt med de mer tradisjonelle annonsene våre, men her har det rett og slett gått litt for fort unna i svingene.

Det sier Fredrick Hyggen Frilseth i Hedmark Eiendom til Hamar Arbeiderblad i dag.

Luksusprostitusjon

Det var mange som fikk morgenkaffen i vrangstrupen da de så den vågale annonsen brettet ut over en halv side i Hamar Arbeiderblad på onsdag.

Reaksjonene lot ikke vente på seg, og det var spesielt kvinner som ble irriterte, skriver HA i dag.

En kvinne omtalte annonsen som «reklame for luksusprostitusjon», og følte seg krenket over den måten å bruke kvinner til å selge leiligheter.

– Skulle aldri stått på trykk

Hedmark Eiendom beklager nå på sterkeste at annonsen kom på trykk.

– Her har vi gjort en grundig feilvurdering i forkant. Annonsen skulle aldri ha vært trykket. Det innser vi nå og derfor ønsker vi også å beklage dersom vi har støtt noen, sier Fredrick Hyggen Frilseth.

De innrømmer at det gikk for fort i svingene da annonsen ble godkjent og nå vil de skjerpe rutinene.

Kan tolkes feil

Annonsen med den lettkledde damen på sofaen skapte reaksjoner også til Hedmark Eiendom, både internt og fra folk utenfor. Og eiendomsselskapet vil helst ikke assosieres med en slik oppmerksomhet.

– En ting er tilbakemeldingene vi har fått. En annen ting er at vi i etterkant kan se at bildet kan skape uheldige tolkninger som vi ikke hadde i tankene da vi valgte å trykke annonsen, sier Hyggen til HA.

Nå vil de fortsette å hige etter friske annonser som bryter litt med selskapets image som litt «traust og kjedelig».

Men det blir neppe flere lettkledde damer langflat på sofaer.