«Birken blir utsolgt, folk venter bare lenger med å melde seg på»

For to år siden føyk startnumrene ut på noen sekunder. I fjor blåste Birkebeinerrennet bort, og i år bakser arrangøren i påmeldings-motvind.

Birkebeinerrennet

Det kan bli færre deltagere enn vanlig i årets Birkebeinerrenn.

Foto: Simen Sveen / NRK

Birken-sjef Jo Gunnar Ellevold er likevel optimist. Han er sikker på at det blir fullt i år igjen.

– Det blir 17.000 deltakere i år også. Men det er ikke sånn kjør med påmeldingen. Folk ser det ikke haster sånn, og velger å vente lenger, sier Ellevold.

​I 2012 var Birkebeinerrennet fulltegnet på 37 sekunder, året etter tok det bare noen minutter. Årets renn, derimot, fikk en treg start. I mai 2014 var det 5500 ledige plasser, og nå, snart åtte måneder senere, er det fremdeles 4000 ledige plasser igjen.

Treningsmål

– Bare 1500 nye startnumre er solgt siden mai, det går ikke fort?

– Nei, men mai og utover er ikke den perioden folk tenker på ski. Vi ser at det er blitt mange store turrenn nå, folk vet at om de ikke får plass i et så får de plass i et annet. Men vi vet også at svært mange har Birkebeinerrennet som treningsmål, og mange velger nok bare å vente med å melde seg på.

Den dårlige vinteren i fjor, og det at Birkebeinerrennet ble avlyst på grunn av dårlig vær, kan også ha fått noen til å sitte på gjerdet.

Også på sykkel

Slik er utviklingen også for sykkelrittet. Mens alle plassene var borte på 53 sekunder i 2012 er det ennå 3000 ledige plasser til årets Birkebeinerritt.

Ellevold mener det samme gjør seg gjeldene her som på ski: Det er mange store sykkelritt i løpet av sommeren og høsten. Folk vet de får være med et eller annet sted, og har det ikke så travelt med å melde seg på.

Men de kommer, sier han. 90 prosent av ritt-deltakerne i fjor sier de vil delta igjen.

Ingen reservetrase i år

Den planlagte reservetraseen sør for vinterens Birkebeinertrase blir ikke klar før neste år, men Ellevold regner med at alle avtalene er i boks i løpet av året.

Renn blir det uansett. Egen meteorolog, mer fokus på sikkerhet og tøy i sekken og vindskjerming de mest utsatte stedene vil uansett sikre gjennomføring, sier Ellevold.