NRK Meny
Normal

– Stedet Gud nesten glemte?

OTTA (NRK): Kollektivtilbudet i Gudbrandsdalen er nesten radert ut i helgene. Det irriterer brukerne, som krever handling.

Gry Ramstad

HÅPLØS SITUASJON: Gry Ramstad er oppgitt over det hun betegner som et håpløst kollektivtilbud i Gudbrandsdalen.

Foto: Ivar Arne Nordrum / NRK

– Det er nesten som om det er stedet Gud glemte, vi føler oss isolerte, sier Gry Ramstad.

– På lørdag reiste vi nedover på konsert under Ungdoms-OL på Lillehammer. Det var vinterferie og mye folk, men det gikk ikke buss hjem igjen. Den siste bussen gikk 16.12 og den glapp dessverre for oss. Da måtte vi vente til etter klokka 10 neste dag, det gikk ikke nattog eller buss på 18 timer.

– Rammer ungdommen

Ramstad er firebarnsmor, og ser rett som det er at ungdommen ønsker å flytte på seg med buss eller tog i løpet av helga, og at det ikke er lett.

– Det skal ikke være slik at vi som bor nord for Lillehammer nesten ikke skal ha noe tilbud. Det rammer vel kanskje mest ungdommen vår. Vi har stor fraflytting i Nord-Gudbrandsdalen og forgubbing, det er få jenter her og mange av dem søker til mer urbane strøk.

Mellom klokka 1610 på lørdager og klokka 10 på søndager går det verken tog eller buss nordover fra Lillehammer. Folk som bor i Gudbrandsdalen har dermed ikke noen mulighet til å ta kollektivtransport til for eksempel Lillehammer.

– En by har mer kulturtilbud enn vi kan ha her, hadde tog og buss vært på plass til Lillehammer så er det ofte lettere enn å reise til ei nabobygd, sier Ramstad.

Ikke buss for tog

NSB har spesielle krav til rutetilbud og til å sette opp buss for tog sørover fra Lillehammer, men ikke nordover. Mellom Lillehammer og Lundamo (sør for Trondheim) drives NSB sine dagtog kommersielt, og ved f.eks. kanselleringer av avganger blir det ikke satt opp buss for tog.

Ivar Odnes

UTFORDRER SAMFERDSELSDEPARTEMENTET: Fylkesvaraordfører i Oppland, Ivar Odnes.

Foto: Silje Josten Lien / NRK

Fylkesvaraordfører i Oppland, Ivar Odnes (Sp), sier at de er klar over problemene med manglende kollektivtransport.

– Men vi mener jernbanen er hovedfartsåren for kollektivtrafikken i Gudbrandsdalen og har utfordret Samferdselsdepartementet til å opprette flere togavganger. Så skal fylkeskommunen bidra med korresponderende busser.

– Men når det da faktisk ikke går tog, hvorfor setter ikke fylkeskommunen opp busser?

– Største utfordringen er at det er for få som bruker bussrutene, og da blir det veldig dyrt å sette opp for noen få. Da trenger vi ekstra midler for å få til det.

Mulighetsstudie for Dovrebanen

– Men hvem skal nå gripe fatt i dette?

– Vi skal gjøre en jobb fra fylkeskommunens side overfor Samferdselsdepartementet, og så håper jeg kommunene er med og presser på. Hvis ingen parter tar opp dette, blir det ikke så enkelt å selge inn budskapet.

Odnes sier at de nå er i gang med mulighetsstudie for Dovrebanen, der meningen er foreslå flere togavganger. Han mener det er fullt mulig med togavganger annenhver time, men at sentrale myndigheter da må bidra for å få til det.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND