Det 165 kvadratkilometer store skytefeltet omgjøres til verneområde og er omtalt som norgeshistoriens største naturrestaurering. I det populære området ved Snøhetta lever en av landets villreinstammer tett på turtrafikken.
– Frykter økt trafikk
Elsyklene blir ansett for å være motoriserte kjøretøy – vegene i det gamle skytefeltet er stengt for motorisert trafikk, med unntak av dem som har spesiell tillatelse. Det er lov å ferdes til fots og med ordinær sykkel i området, men av hensyn til villreinen oppfordrer Fylkesmannen folk til å bruke buss inn til Snøheim.
– Vi har ansvar for å forvalte den sivile ferdselen på vegene i området, etter avtale med Forsvaret. Motorferdsel er i utgangspunktet forbudt. På Snøheimvegen er det en målsetting om å begrense ferdselen, av hensyn til villreinen. Derfor har vi avgjort at det ikke er tillatt med elsykkel på vegene i skytefeltet, sier seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Oppland, Line Andersen.
Hun understreker at Fylkesmannen generelt sett er for at flere kommer seg ut med bruk av elsykkel og at folk er i aktivitet, men at det i dette tilfellet er andre hensyn som veier tyngre.
– Det er ikke sykkelen i seg sjøl som er problemet, men en bekymring for økt trafikk i de sårbare områdene for villreinen, som følge av større tilgjengelighet, sier Andersen.
Likevel er det mulig at fremtidens elsyklister ikke vil møte like store problemer som i dag.
– Bruken av elsykler er til vurdering i departementet, så det er store sjanser for at det kan bli endringer, sier Andersen.
– Ingen forskjell
Å definere elsykkelen som et motorisert kjøretøy er feil, mener Hulda Tronstad. Hun jobbet tidligere som informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, men er nå seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Norsk Elbilforening.
– Jeg skjønner behovet for å verne om villreinstammen, men jeg ser samtidig ikke stor forskjell på elsykkel og vanlig sykkel. Hvis du først skal begynne å regulere dette med sykkel, så må du enten la alle sykler få komme til eller forby all bruk av dem. Elsykkelen er likestilt i vegtrafikkloven og det er et unaturlig skille å sette.
Hun tror frykten for at elsykkelen skal være en belastning på naturen er overdrevet.
– Enkelte har frykt for at sykkelen skal føre til økt belastning på naturområder, men blir det sånn at for mange sykler i sårbare områder må man se på det. Men vi har en befolkning som sitter mer og mer stille og derfor burde det være en oppfordring til alle om å bevege seg, sier Tronstad.