Hopp til innhold

En eksplosjon av nye bryggerier

I rekken av nye mikrobryggerier kunne Hadeland håndverksbryggeri servere sine første halvlitere i går. – Norsk ølkultur har endret seg, mener Bryggeriforeningen.

Øl Hadeland håndverksbryggeri

De to ildsjelene bak Hadeland håndverksbryggeri tappet sin amerikanske IPA til gjestene på åpningskvelden.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Etter å ha brygget mange liter øl hjemme på kjøkkenbenken, fikk Erik Flækken Morstad og Christian Tanum Morstad oppfylt sin drøm i går: Å åpne sitt eget bryggeri.

Hadeland håndverksbryggeri, med lokaler i kjelleren i den gamle mølla i Gran sentrum, satser på å produsere 10 000 liter øl nå i oppstartsåret, først og fremst til folk i nærområdet.

Bak det hele står en rørlegger og en IT-konsulent.

– Vi ble bitt av basillen hjemme på kjøkkenbenken, når vi så hvor greit det var å lage godt øl. Vi skal levere ferskt og lokalt øl. akkurat som en baker leverer brød til distriktet, sier Christian og Erik.

Created by InfoDispatcher

VIDEO: Erik Flækken Morstad og Christian Tanum Morstad brygger øl i gamle meieritanker i en kjeller i Gran på Hadeland.

– Eksplosiv økning

Mikrobryggeriene har poppet opp over hele landet det siste tiåret. Ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen er det nå 50-70 slike bryggerier i Norge, et titalls av dem i Hedmark og Oppland:

Petter Nome

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, fikk smake på øl fra Hadeland under åpningen i går. – Fersk, god smak med mye humle, var hans dom.

Foto: Arne Sørenes

Petter Nome, tv-kjendisen som nå er direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, var tilstede under åpningen på Hadeland i går.

– Det har vært en eksposiv økning i antallet bryggerier. Veldig mange av dem er i distriktene rundt omkring. Og det går så det suser. Så langt i år er det en vekst i salget på 40-50 prosent i forhold til samme periode i fjor, sier Nome.

Han sier noen av de bryggeriene satser stort og nasjonalt, mens andre satser lokalt, som Christian og Erik på Hadeland.

– Det er ikke noen snarvei til gull og grønne skoger og rikdom. Jeg tror det er lurt å satse slik som Hadeland gjør nå, at de begynner med små investeringer og bygger seg opp lokalt først, sier han.

Smak, ikke fyll

De to ølbryggerne har tro på at hadelendingene er interessert i godt, men dyrt, lokalt håndverksøl.

– Her på Hadeland har det vært lite godt håndverksøl å få, men vi vet at interessen er stor. Øl er den nye vinen. Det har vært en stor revolusjon i Norge, sier Erik Flækken Morstad.

Ølkulturen er blitt sunnere, med mer fokus på smak og opplevelse enn alkohol og mengde.

Petter Nome, Bryggeriforeningen

Bryggerinæringen mener oppveksten av mikrobryggerier markerer en større trend i nordmenns forhold til øl - og alkohol.

– Synet på øl har endret seg veldig i Norge. Det har blitt et enormt mangfold, og dette er noe av det beste som har skjedd med drikkekulturen i Norge. Folk er opptatt av smak, prøve ut forskjellige ting til mat, og ikke det å bøtte i seg masse på en gang, sier Petter Nome.

Han sier økningen i interessen for øl er noe man ser internasjonalt, og trenden har for alvor slått innover Norge de siste åra.

– At det skjer nå tror jeg har sammenheng med interessen for det lokale, kortreiste, opprinnelige og tradisjonelle, både når det gjelder mat og øl.

Og han tror ikke det stopper her:

– Jeg tror det bare vil fortsette å vokse, sier Petter Nome.