Hopp til innhold

E6 kan bli mer enn to år forsinket

Byggestart for nye E6 gjennom Ringebu i Gudbrandsdalen kan bli forsinka etter en lokal omkamp om hvor vegen skal gå.

E6 gjennom Ringebu

GJENNOM SENTRUM: I dag går E6 rett gjennom Ringebu sentrum. Lokalpolitikere vedtok i juni i år at den nye motorveien i stedet bør legges slik at den går langs Gudbrandsdalslågen.

Foto: Monika Rikoll / NRK

To års utsettelse kan bli konsekvensen av at kommunestyret i Ringebu i sommer vedtok å endre traseen for den nye motoveien, skriver Aftenposten.

I juni i år vedtok kommunestyret at nye E6 likevel skulle legges utenfor sentrum av Ringebu og i stedet gå langs Gudbrandsdalslågen. Dermed endret man sitt eget vedtak fra bare to år tidligere.

Prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen er ansvarlig for utbyggingen av E6 mellom Biri og Otta. Han sier at de nå må starte å utrede på nytt.

– Vi hadde jo i to år jobbet med et annet alternativ som kommunen vedtok, og det var nesten ferdig. Det vil si at dette må legges på vent. Så må vi starte på et nytt alternativ, og den prosessen tar om lag to år. I tillegg så vil jo det koste i reine planleggingspenger ca. 30 millioner kroner ekstra, sier Moshagen til NRK.

Vegdirektoratet opplyser overfor NRK at ekstrakostnadene betales av Staten, og ikke gjennom bompenger.

– Fikk politiske signaler

Erik Odlo

Ordfører Erik Odlo i Ringebu sier at kommunestyret har vært opptatt av å finne den beste løsningen lokalt for traseen til nye E6.

Foto: Ole Martin Sponberg

I 40 år har politikerne i Ringebu diskutert og kranglet om hvor E6 skal gå. Ordfører Erik Odlo sier at kommunestyret var opptatt av å finne den beste løsningen lokalt, da de i sommer omgjorde sitt eget vedtak fra 2012. Helt avgjørende var det han kaller "nye politiske signaler" fra Høyre- og FrP-regjeringen.

– Vedtaket som kommunen gjorde i 2012 var ikke i tråd med de lokale ønskene. Men det var det som var mulig å få til den gangen uten at saken skulle ende opp i departementet til avgjørelse. Nå kom det helt nye signaler fra statssekretær Bård Hoksrud og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som gjorde at kommunestyret valgte å be om at den ytre traseen ble vurdert på nytt, sier Odlo.

Ordføreren forteller at Bård Hoksrud blant annet kom på besøk til Ringebu for å se på traseen. Senere fikk kommunen også et oppfølgingsmøte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Hoksrud.

Og de ga klare signaler om at denne regjeringen ville høre mer på lokale syn. Det var bakgrunnen for at jeg tok opp igjen saken i kommunestyret, sier Odlo.

Avviser at det blir forsinket

Bård Hoksrud, Frp

Statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud tilbakeviser at utbyggingen av E6 gjennom Ringebu må medfører forsinkelser på to år eller mer.

Foto: Kurt Sivertsen

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, sier det har vært mye diskusjon etter vedtaket i Ringebu i 2012. Hoksrud hevder at mange kommunestyrerepresentanter følte at de ble presset til å stemme for et vedtak de ikke ønsket å stemme for.

– Da fikk jeg en forespørsel fra ordføreren om vi ville motsette oss at de behandlet saken på nytt. Og det ville vi selvfølgelig ikke, sier han.

Hoksrud avviser at det nye vedtaket om å legge E6 nærmere Gudbrandsdalslågen nødvendigvis vil føre til en forsinkelse.

– Det er ikke riktig som prosjektlederen nå framstiller det som – at dette betyr to års utsettelse. Det er det ingen som vet foreløpig. For det første er det ikke penger inne til dette prosjektet i 2015. Og man kan også begynne i den nordre enden og så bygge nedover sånn at det ikke blir noe forsinkelser i prosjektet totalt sett, sier han.

Han viser til at planlagt byggeoppstart ikke er før i 2018-2019, og mener at hvis man skal holde seg til dette har man tid til en ny planprosess.

Hoksrud understreker at alternativet som ble vedtatt i 2012 ikke er opphevet, og at dette vil kunne brukes dersom det oppstår problemer med prosjektet.

Flere saker fra Innlandet