NRK Meny
Normal

Stadig nye tyverier av diesel i Innlandet

Dieseltyveri er et økende problem i Hedmark og Oppland. – Anmeld sakene, slik at vi får bedre oversikt, sier politiet.

Spesialpumpe for dieseltyveri

Spesialpumpe beregnet på tyveri av diesel. Illustrasjonsfoto.

Foto: Mathisen lastebiltransport as

– Vi stenger tilfarter til anlegget, parkerer kjøretøyene mest mulig utilgjengelig og har vakthold, forklarer formann Bjørn Tenvold i Veidekke.

Ber folk anmelde

Maskiner stående på industriområdet ved Siva i Kongsvinger slipper ikke unna de stadige dieseltyveriene. Veidekke har iverksatt flere tiltak, i forsøk på å få bukt med problemet.

På det verste har anlegget hatt uønskede gjester tre ganger i uka. De siste ukene har det vært litt roligere, men Tenvold regner med at de dukker opp igjen.

VIDEO:DIESELTYVENE KOM SÅ OFTE AT DET BLE STI ETTER DEM GJENNOM SKOGEN, FORTELLER LEIF HAGEN I VEIDEKKE:

Dieseltyveri er et økende problem i Hedmark og Oppland. – Anmeld sakene, slik at vi får bedre oversikt, sier politiet. Hos Veidekke i Kongsvinger kom dieseltyvene så ofte at det ble en sti der de gikk.

Dieseltyveri er et økende problem

Dieseltyveri er utbredt i Hedmark og Oppland, både større og mindre aktører opplever å få tanker tappet for drivstoff.

– Det er enkelte som opplever flere dieseltyverier på rad, sier Per Olaf Nordli ved Kongsvinger politistasjon.

Per Olaf Nordli

Leder for operativ seksjon ved Kongsvinger politistasjon Per Olaf Nordli.

Foto: Ann-Kristin Mo / NRK

Han anbefaler alle å anmelde disse sakene, slik ta politiet kan få en bedre oversikt over situasjonen.

– Det hender at vi stopper lastebiler med store dieseltanker på lasteplanet, men problemet er at vi skal bevise at den dieselen er stjålet.

Bruker ny metode

Veidekke har sluttet å låse tankene. Det ender bare med større ødeleggelser, da tyvene borrer hull i tanken. Som en konsekvens av alle tyveriene, fylles ikke drivstofftankene på kvelden lenger.

Guttorm Tysnes

Regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund avd. Hedmark og Oppland.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

– Stort sett fyller vi opp om morgenen, det nytter ikke å gjøre det kvelden før og la det stå over natta. Vi taper jo tid på å måtte fylle dagen etter, men sånn må det bare bli.

Nå har de frekke tyvene funnet seg en ny metode for å få hentet ut mest mulig diesel: De bryter seg inn i biler og kopierer dieselkortene. Ofte ligger kodene ved siden av.

– Vi tror en del er profesjonelle kjeltringer fra Øst-Europa, som selger drivstoffet videre. Ofte til konkurrenter fra lavkostland, som kjører billig i Norge, forteller regionsjef Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland.