Dette kan bli bompengetaperne og vinnerne

​Vanlige bilister kan bli vinnerne når takst- og rabattsystem på bompengeprosjekt endres. Bompengerabatten for dem som har en bompengebrikke kan nemlig bli økt fra 10 til 20 prosent.

Bomstasjon E6

SLUTT: Regjeringen foreslår å fjerne lokale, og ofte svært gunstige særordninger.

Foto: Trond Lillebo / Statens Vegvesen

Regjeringen foreslår å standardisere rabattsystemet for bompengeprosjekt over hele landet. Det betyr penger spart for noen, mens andre kan miste gunstige rabattavtaler.

Standardisering og forenkling

Det er Statens vegvesen som har fått fullmakter til å utrede konsekvensene av Regjeringens forslag om å legge om takst- og rabattsystemet for bompengeprosjekt som er igangsatt.

– Det vil jo bli enklere både for bompengeselskapene og bilistene. I dag vet man knapt hva slags rabatt man får når man kjører igjennom, sier Trygve Elvsaas, seksjonsleder for virksomhetsstyring i Statens vegvesen.

Trygve Elvsaas, Statens vegvesen

USIKKERT: Trygve Elvsaas i Statens Vegvesen sier det er vanskelig å vite hva takstene ender opp på etter endringa.

Foto: Fredrik Solbu Jullumstrø

En felles ordning for alle bomstasjoner kan være godt nytt for mange, blant annet privatbilister som bruker E6 fra Hamar mot Oslo, eller E16 mellom Kongsvinger og Slomarka.

​ – Det kan hende at den vanlige taksten øker, men man får jo også mer rabatt. Så sannsynligvis kommer man billigere ut, sier Elvsaas i Statens vegvesen.

Mister lokale avtaler

Regjeringen foreslår også å fjerne lokale, og ofte svært gunstige særordninger. Ett eksempel på en slik bomstasjon finner du langs rv. 255, Gausdalsvegen i Oppland, som lastebiltransportfirmaet Sigurd og Ola Grimstad passerer ofte.

– Når vi betaler på forskudd så får vi 50 prosent på alle passeringer, sier Birgit Grimstad, som er ansvarlig for lønn og regnskap i firmaet.

Dersom firmaet må ned fra 50 prosent til 20 prosent rabatt for hver bompassering vil det få store konsekvenser for selskapet.

– I første omgang vil dette gå ut over en del av kundene våre. Vi har 45 kjøretøy som passerer bommen daglig. Så dette vil sjølsagt påvirke oss, sier Grimstad.

Ikke rabatt for tunge kjøretøy

Tore Velten, lastebileierforbundet

REDD ØKTE UTGIFTER: Forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund, Tore Velten, sier han forventer at taksten blir satt ned.

Foto: Halvor Mykleby/NRK

Også tungtransport-næringa kan bli rammet av forslaget fra Regjeringen. Til nå har kjøretøy over 3.500 kilo fått 10 prosent rabatt på bomring-passeringer dersom de har hatt bompengebrikke. Rabatten ble gitt nettopp for å få tunge kjøretøy til å bruke brikken.

Men nå er brikken obligatorisk, og da mener Regjeringen at hensikten med rabatten for denne gruppen har falt bort.

Da kan vi bli straffet hardt, sier lastebileier Tore Velten fra Elverum, nyvalgt forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund.

– Dette utgjør mye for oss, vi forventer derfor at takstnivå settes ned. Det viktigste er at systemet blir enklere, uten at de samtidig krever inn mer penger fra lastebiltransporten, sier Velten.

– Skal fortsatt ha samme inntekt

Men Trygve Elvsaas i Statens vegvesen kan ikke forskuttere lavere takster for tungtransport. Og han kan heller ikke si noe om hva takstene for privatbiler vil ligge på. For inntektene til bompengeselskapene skal ikke endres.

– Nå skal vi regne på hva dette betyr for det enkelte selskap, hva taksten skal være for å få samme inntekt, med 20 prosent rabatt. Og så vil det bli lagt fram for lokalpolitisk behandling, sier Elvsaas.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Jernbaneaksjon med ballonger

    Valget av trasé for jernbaneutbyggingen i Hamar fortsetter å engasjere. I dag aksjonerte Briskebyvelforening, og ville vise konsekvensene ved valg av trasé øst. Jernbaneverket går for vest, mens formannsskapet i Hamar ønsker trasé øst. Se video her.

    Innbyggere som vil bli rammet hvis jernbanetrase øst velges, demonstrerte med ballonger i dag.