Dette gjør du dersom du blir svindla på nett

Som bankkunde har du i mange tilfeller krav på penger tilbake dersom du ikke har fått varen du har betalt for på nettet.

Bankkort

NETTHANDEL: Hvis du ikke får det du har betalt for på nett, er det smart å ta kontakt med banken så raskt som mulig.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

Vi er inne i den måneden der nordmenn handler aller mest, både i fysiske butikker og på nettet.

Enkelte opplever å bli svindlet, særlig ved kjøp i utenlandske nettbutikker. Men det kommer også klager mot nettbutikker i Norge.

I forrige uke omtalte NRK butikken Viweb, som nå blir etterforsket av politiet fordi mange kunder ikke har fått varene de har bestilt og betalt for. Totalt har politiet mottatt 15 anmeldelser mot firmaet.

60.000 reklamasjoner

Dersom du opplever å ikke få det du har betalt for når du har kjøpt en vare på nettet, kan du be banken din om å få pengene tilbake.

DNB oppfordrer kundene sine til å legge inn en reklamasjon dersom de opplever å ikke få det de har betalt for på nett. Bare i år har de behandla snart 60.000 reklamasjonssaker som handler om svindel rundt kort eller netthandel.

Viweb er på lista over butikkene folk klager på til DNB. Klagene går ut på at folk ikke har fått varen de har kjøpt på nettet.

Slik går du fram dersom du ikke får varen din

Men ifølge informasjonssjef i DNB, Even Westerveld, er sjansen stor for at du får tilbake det du har betalt i slike saker.

– Hovedregelen er at dersom du har betalt for noe på nett og ikke får varen, får du pengene tilbake fra banken, sier informasjonssjef i DNB, Even Westerveld.

Han oppfordrer folk til å bruke kredittkort når de skal handle på nett, fordi dette gir enda bedre rettigheter når det gjelder å kreve pengene tilbake fra banken, hvis en klage mot nettbutikken ikke når frem.

Han mener videre at selv om det er hovedregelen at man får pengene tilbake etter nettsvindel, er det lite lurt å spekulere på reklamasjon.

– Gjør man dette til en vane blir det oppdaget. Man må også dokumentere klagen og hvis man for eksempel mener man har mottatt en falsk kopi av et produkt, må dette verifiseres av en ekspert for å få tilbake pengene, sier han.

Westerveld oppfordrer kundene til å være bevisste på hvilke nettbutikker de bruker.

– Tenk deg om før du handler på nett. Ikke slå til på tilbud som virker for gode til å være sanne, sier Westerveld.

Dette er framgangsmåten han oppgir dersom du opplever å ikke få varen du har betalt for:

  • Sjekk at du har blitt trukket riktig beløp for varen.
  • Sjekk leveringstid som oppgis i nettbutikken. Følg med og ta kontakt med leverandøren eller nettbutikken dersom varen ikke dukker opp til forespeilet tid.
  • Si fra til banken din dersom varen fortsatt ikke dukker opp. Dette kan gjøres ved å legge inn en reklamasjon.
  • Banken trenger en liste over transaksjonene du mener er svindel, og kanskje noe annen dokumentasjon på betalingen.
  • Hvis banken mener du har blitt svindla, får du pengene tilbake.

Velg trygge nettsider

Forbrukerrådet mottar i likhet med DNB flere tusen klager årlig fra folk som har blitt lurt på nettet. De har også mottatt både klager og henvendelser om Viweb. Totalt har de mottatt ni spørsmål om firmaet, og seks formelle klager.

– Klagene går på at folk ikke har fått varene sine. Folk begynte å kontakte oss om firmaet i oktober, og det er snakk om relativt mange klager på kort tid, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han advarer på generell basis mot å tro på tilbud som virker for gode til å være sanne. Som forbruker er det smart å være føre var, selv om du kan klage og i mange tilfeller få pengene tilbake.

Dette er hans råd for å sjekke om nettbutikken du vil handle på, er seriøs:

  • Sjekk språket. Dårlig norsk eller dårlig engelsk, er et tegn på at butikken ikke er seriøs.
  • Dersom nettbutikken ikke oppgir brukervilkår, eller de er ustrukturert framstilt, er det er dårlig tegn.
  • Manglende kontaktinformasjon? Hold avstand.
  • Merkelige betalingsløsninger? Dårlig tegn.

Viweb: – Ta kontakt med banken

Viweb mener de er uten skyld i at mange av deres kunder ikke har fått varene de har bestilt. I en e-post til NRK mandag skriver innehaveren av butikken at de anbefaler alle kundene som ikke har fått varer, om å ta kontakt med banken sin.

Nettbutikken til Viweb er ikke i drift for tiden, men bedriften opplyser på Facebook-sidene sine at de fysiske butikklokalene på Vinstra i Gudbrandsdalen holder åpent denne uka.