Hopp til innhold

Torill (38): – Jeg ble oppringt av et helsekostfirma 15 ganger daglig

Torill Hansen fra Raufoss ble utsatt for aggressiv markedsføring fra firmaet Unolife. På grunn av klagestormen har nå Forbrukerrådet opprettet et eget valg for firmaet på telefonsvareren.

Torill Hansen fra Raufoss ble utsatt for agressiv markedsføring.

FREKKE: Torill Hansen mener Unolife opptrer svært frekt. Helsekostfirmaet, som holder til i Drammen, nekter for å ha gjort noe ulovlig, selv etter en rekordstor millionbot for brudd på markedsføringsloven.

Foto: privat/faksimile fra Unolife

– Det startet med at de ringte meg på vårparten og tilbød meg å kjøpe et produkt av dem. Det takket jeg nei til, forklarer Torill Hansen.

Men frmaet Uno Life gav ikke opp.

– De fortsatte å ringe meg mellom fem og femten ganger daglig, selv om jeg aldri kjøpte noe. De ringte fra mange forskjellige telefonnumre, men jeg kjente dem etter hvert igjen, og sluttet å ta telefonen, forklarer hun.

Over 5000 har tatt kontakt med Forbrukerrådet

Torill Hansen er slett ikke den eneste som har blitt utsatt for den aggressive markedsføringen. Over fem tusen forbrukere har tatt kontakt med Forbrukerrådet fordi de føler seg lurt av helsekostfirmaet Uno Life. I sin hundre år lange historie har Forbrukerrådet aldri fått så mange klager på et firma.

Gry Nergård

FORTVILTE KLAGERE: Gry Nergård i Forbrukerrådet forteller at mange ringer og gråter når de forteller om inkassokrav fra Unolife.

Foto: CF-WESENBERG

– Det er faktisk mange som ringer meg personlig og gråter. De opplever at dette er fryktelig aggressivt fra Uno Life. De har fått stadige purringer og inkassovarsler, og nå får de brev om at de må møte i forliksrådet. Det er mange som er redde, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Uno Life selger helsekostprodukter over telefon til forbrukere over hele landet. NRK har tidligere fortalt om flere som føler seg lurt av firmaet fordi de ikke får sagt opp abonnementet etter å ha takket ja til en prøvepakke.

Fikk inkassovarsel – men ingen varer

Torill forsøkte å forklare firmaet at hun hadde reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysund-registrene, men det hjalp ikke. Hun forsøkte også å sende firmaet en e-post, og hun truet med både klage til Forbrukerrådet og anmeldelse til politiet.

– Da ble det plutselig helt stille, i flere måneder. Helt til forrige torsdag, da tikket det plutselig inn en tekstmelding med et inkassovarsel på 730 kroner. Men jeg har jo aldri mottatt varer fra Unolife, forklarer hun oppgitt.

Torill forsøkte da å ringe telefonnummeret hun hadde fått sms fra, men da kom hun til svareren til et utenlandsk nummer. Da hun istedet forsøkte å sende e-post fikk hun den i retur, e-postadressen eksisterte ikke lenger.

Egen svartjeneste om Unolife hos Forbrukerrådet

Regiondirektør for Forbrukerrådet i Hedmark og Oppland, Undis Scheslien, sier det kommer henvendelser fra hele landet om dette firmaet, og mange får krav om betaling etter å ha vært med med konkurranser på Facebook.

Den store klagestormen har gjort at hvis du ringer Forbrukerrådet, får du med en gang opp info om Unolife på telefonsvareren. I tillegg har Forbrukerrådet lagt ut egen informasjon om hvordan man skriftlig kan klage på firmaet på nettsidene sine.

– Mange føler seg maktesløse i møte med dette firmaet, sier Ingeborg Flønes, direktør for kundeservice i Forbrukerrådet.

Det har ikke lyktes NRK å få kontakt med ledelsen i Uno Life lørdag. Men de skriver på nettsidene sine at vedtaket som er fattet av Forbrukerombudet er feilaktig, og at de vil få vedtaket overprøvd og om nødvendig bringe saken inn for domstolen.

Flere saker fra Innlandet