Hopp til innhold

Bilverksteder: – Ikke stol på parkeringssensoren

Mange stoler blindt på parkeringssensorer og ryggekameraer, og får skader de ellers ikke ville fått. Det sier både forsikringsselskap og bilverksted.

Display for ryggesensor

Det er dette displayet som kommer opp i biler som har en ryggesensor. Men sensoren er ingen 100 % garantist for å unngå kollisjoner og skader.

Foto: NRK

Dagens moderne biler er utstyrt med all mulig elektronikk som skal gjøre det lettvint å parkere. Men er egentlig elektronikken en garantist mot skader og kollideringer? Nei, mener flere som jobber med bil og forsikring.

Ved Vinger lakk og karosseri i Kongsvinger får de ofte inn skader som kunne vært unngått:

– Vi får inn mange biler som har ryggeskader, og biler kjører på hverandre selv om man har hjelpemidler som skal forhindre at det kan skje. Men vi er veldig stresset i dag, vi kjører mye bil, og det er trange parkeringsplasser. Mange er nok så stresset at de faktisk overser hjelpemiddelet, sier daglig leder Robert Nygård.

– Sensor er ikke redningen

Han og de andre ansatte i Vinger Lakk og Karosseri er vant til at moderne elektronikk ikke alltid er hjelpemidler man kan stole fullt og helt på:

Jon Berge

Informasjonsdirektør Jon Berge i If skadeforsikring sier det gjelder å bli vant med alle nye duppedingser man har fått i bilene, og at all den nye teknologien kan føre til at man blir mer ukonsentrert.

Foto: Eirin Eikås/ NRK

En parkeringssensor er ikke redningen når du skal parkere, men det er et hjelpemiddel. Man må ikke stole blindt på den. Noen ganger redder den folk og hindrer skade, mens andre ganger kan du få en skade hvis du bruker den og ikke er oppmerksom nok. For den fanger ikke opp alle hindringer bak.

Også informasjonsdirektør Jon Berge i If skadeforsikring advarer mot overdreven tillit til ny teknologi.

– En ting er å stirre på et ryggekamera eller lytte til en sensor, men så kan det være noe man ikke oppfatter, så man kjører inn i det. Det kan være utforminger på veggen i parkeringshus eller ventilasjonsanlegg som stikker ut, som ikke sensoren klarer å lese.

Grå biler på rekke og rad

SENSOR: Elektronikken er ikke en garantist mot skader og kollideringer, mener flere som jobber med bil og forsikring.

Foto: Mette Stensholt Schau / NRK

– Kan gjøre folk ukonsentrerte

Han sier det gjelder å bli vant med alle disse nye duppedingsene man har fått i bilene, og mener at all den nye teknologien i bilene kan føre til at man blir mer ukonsentrert som sjåfør:

– Når man kjører så må man være ekstra forsiktig, for det er fortsatt trafikken man skal konsentrere seg om. Og det samme gjelder når man skal parkere. Man må bruke teknologien – men også ha respekt for at det kan være smart å kikke seg rundt.

Berge påpeker bilkjøring og parkering er som alle andre gjøremål i livet, man blir flinkere for hver gang.

– Og det tror jeg i aller høyeste grad også gjelder for teknologien. Man kan jo nesten bli surrete i hodet av å høre all denne pipingen fra sensorene, gjelder det foran, i siden eller bak?

Selv innrømmer at han har en bil som har funksjonen at den skal kunne parkere selv, men funksjonen er foreløpig ikke benyttet.

– Jeg har ikke våget å prøve det enda, men jeg må vel gjøre det en dag!

Flere saker fra Innlandet