Tingelstad gamle kirke, eller St. Petri kirke, er en steinkirke som trolig ble oppført allerede på 1220-tallet middelalderen. Kirken ligger på Tingelstadhøgda i Gran kommune, og er en av de eldste kulturskattene på Hadeland.
Når nye Tingelstad kirke ble åpnet i 1866 var det stor usikkerhet rundt hva som ville skje med interiøret i den gamle middelalderkirken, og blant annet tre alterfrontaler ble flyttet til Historisk museum i Oslo.
Et av frontalene, som viser Maria-legenden – eller det egentlige juleevangeliet, har menighetsrådet forsøkt å få tilbakeført til kirken i snart 30 år.
– I 1985 søkte vi Naturhistorisk museum om å få tilbakeført alterfrontalen, siden det er en unik skatt som tilhører kirken vår, forteller tidligere medlem av Gran/Tingelstad menighetsråd, Marit Tingelstad.
Hun forteller menighetsrådet de først fikk et gjennombrudd i 2009, hvor det ble bestemt at alterfrontalen skulle rekonstrueres, slik at gamle Tingelstad kirke ville få en eksakt kopi av panelmaleriet som utgjorde alterfrontalen.
Enestående rekonstruksjon i Norge
Gran Kirkelige Fellesråd bestilte rekonstruksjonene av panelmaleriet, og samlet selv inn 220 000 kroner for å få arbeidet utført. Dette er andre gangen man har rekonstruert en et panelmaleri i Norge, men malerikonservator Katrine Scharffenberg, som selv bor i Tingelstad, tok på seg oppdraget sammen med konservator Anne Milnes.
Sammen med båtbygger Lars Stålegård og forgyller Sara B. Eggen produserte de en kopi av det mer enn 700 år gamle alterfrontalet.
Lørdag var det klart for avduking av alterfrontalen i gamle Tingelstad kirke. To svært nervøse konservatorer var spent på om publikum ville være fornøyd:
– Jeg er veldig spent på reaksjonene til publikum. Men jeg velger å tro at de kommer til like den, fortalte Katrine Scharffenberg før avdukingsseremonien.
Sogneprest Unni Sveistrup var også spent på hvordan folk ville reagere før det ferdige panelmaleriet ble avduket.
– Jeg gleder meg veldig til å vise den frem til folket, for den er så nydelig. Jeg håper alle vil bli fornøyd, sier Sveistrup.
Etter en seremoni med fløyte – og harpespill fra middelalderen ble panelmaleriet avduket, til stor glede for både geistlige og verdslige tilskuere.