NRK Meny
Normal

Kjenner du alpinvett-reglene?

I helga åpner flere store alpinanlegg. For å unngå skader er nye skilt med skivett-regler plassert rundt om i landets alpinbakker.

På ski på nypreparert løype

ÅPNER I HELGA: Skisesongen i alpinbakkene i Trysil starter fredag morgen.

Foto: Ola Matsson / skiinfo.no

De ti skivett-reglene for ferdsel i alpinbakker løftes nå frem, slik at folk verken skal skade seg selv eller andre.

I helga åpner store anlegg som Trysil, Hafjell og Hemsedal, fra før har en rekke andre anlegg startet heisene for sesongen.

– Vi ønsker å minne folk om at vi sammen må ta ansvar, så vi håper folk respekterer de ti alpinvettreglene, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening (ALF).

Sylling Clausen ser frem til sesongstart, og håper folk tar seg tid til å lese reglene på de nye skiltene som nå plasseres rundt i de 210 alpinanleggene hun representerer. En undersøkelse gjennomført av ALF viser at over 90 prosent av skadene i en alpinbakke kan lastes skiløperen selv.

– Alt som har med fart å gjøre er jo forbundet med en viss risiko, men mye skader er det definitivt ikke, sier Sylling Clausen.

  • fnugg.no finner du mye informasjon om over hundre alpinanlegg.
Skivettregler

I NY DRAKT: Nye skilt med skivettregler plasseres rundt om i landets alpinbakker.

Foto: ALF / ALF

Jobber for en trygg opplevelse

– Sikkerhet er det aller viktigste for oss, sier Bjørnar Hovi, daglig leder i Beitostølen skiheiser.

Han åpnet anlegget allerede forrige helg, og er klar for storinnrykk når sesongen nå for alvor starter. Det er 100.000 besøkende i alpinsenterets 24 nedfarter i løpet av en vintersesong, og Hovi jobber for at de som bruker anlegget skal ha en så trygg opplevelse som mulig.

– Vi har fokus på å sikre og trygge nedfartene. Det er skilting, polstring av master, sikkhertsnett og alt annet som har med sikkerhet å gjøre, sier Hovi.

Bjørnar Hovi

TRYGG BAKKE: Bjørnar Hovi er daglig leder i Beitostølen skiheiser. Han er opptatt av at folk som ferdes i alpinbakken skal være trygge.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Det er utfordrende å registrere skader som oppstår i et alpinanlegg, men fjorårssesongen bød på under 100 skader i Beitostølen skiheiser. De opplever færre alvorlige skader enn tidligere.

– Folk er bevisste sitt eget ansvar. Det er som med bil, Statens vegvesen gjør folk bevisste på beltebruk, på samme måte er det med skivettreglene som nå er tilpasset dagens skikjørere og dagens kunnskap, sier han.

– Færre skader

Det finnes ingen komplett oversikt over skader folk har pådratt seg i alpinbakker fra forrige sesong, men Camilla Sylling Clausen har inntrykk av at antall skader har gått ned de senere årene.

– Indikasjonene fra skipatruljene i de store anleggene som jeg har pratet med er at antallet alvorlige ulykker går ned, sier hun.

Fokus på sikkerhet i anleggene og bedre utstyr, er mye av årsaken.

– Det vi ser er at utviklingen i både skiutstyr generelt og sikkerhetsutstyr, som ryggplater og hjelm, fortsetter og er veldig bra. Det gjør at folk kan bruke dette uten at det er hemmende mens de er i anlegget, sier hun.

Beitostølen skiheiser

MYE SNØ: På Beitostølen er det mye snø i bakken, og allerede forrige helg startet sesongen. Enn så lenge er det kun i helgene heisene går.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Nytt nei til gjenopptakelse

    Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker har nok en gang sagt nei til å gjenoppta saken rundt brannen på Øvre Sukkestad gård i 2010.Det skriver avisa Oppland Arbeiderblad. Mannen insisterer på at han er uskyldig dømt.

    Brann Østre Toten
    Foto: Jon Harald Gjesdal
  • Kartlegging av fastlegekontor

    Ingen fastlegekontor i Hedmark og Oppland er blant de ti beste i landet, viser kartlegging fra Forbrukerrådet. I Oppland kommer Gran legesenter best ut, mens Tangen legesenter topper i Hedmark. Sjekk ditt eget fastlegekontor på nrk.no

  • Tatt i fartskontroll på Tynset

    En sjåfør ble ilagt forenklet forelegg i en laserkontroll på Aumliveien på Tynset i morges. Høyeste hastighet var 49 kilometer i 30 sone.