Flere kunder hos Eidsvia bredbånd har vært utsatt for forsøk på e-postsvindel.
E-posten gir seg ut for å være sendt fra Eidsiva bredbånd og har overskriften: "Kjære bbnett.no User Account".
Brevet bærer preg av dårlig norsk, og kunden blir bedt om å oppgi brukernavn, passord, fødselsdato og land.
- Hensikten er å få tilgang til våre kunders e-post kontoer, sier Erling Høyem, som er produktsjef i Eidsiva bredbånd.
Han sier det er en kjent problemstilling for internettleverandører, at kriminelle forsøker å skaffe seg tilgang til mange e-postkontoer.
- Opplysningene blir deretter forsøkt solgt videre, sier Høyem.
E-postsvindel, eller phising, er også et problem for banker. Svindlerne lurer til seg personlige opplysninger for å få tilgang til kundenes bankkonto.
- Hold passord for deg selv
Eidsiva har rundt 35.000 kunder, og e-posten har gått til kunder som benytter seg av kontoen de har hos Eidsiva, det vil si bbnett.no.
Utsendelsen av den falske e-posten ble oppdaget natt til mandag. Høyem vet ikke om det er kunder som har oppgitt personlig informasjon.
- Hvis noen har gjort det skal de ta kontakt med oss for å få et nytt passord eller gå inn på "min side" og endre passordet selv. På den måten kan ikke uvedkommende få tilgang til e-postkontoen, forklarer han.
Dersom folk blir bedt om å oppgi personlige opplysninger, bør varsellampene blinke, sier Høyem.
- Vi sender aldri ut e-post der vi ber om personlige opplysninger som passord og brukernavn, sier han.
Gode sikkerhetssystemer
Internettleverandøren har i dag jobbet for å stanse utsendelse av e-posten, og informere kunder om svindelforsøket.
Ifølge Høyem ble den falske e-posten oppdaget av overvåkingssystemer, samtidig med at bekymrede kunder begynte å ringe inn.
- Vi har meget gode sikkerhetssystemer som en moderne internettleverandør som oss må ha, men alle leverandører opplever fra tid til annen at slike svindelforsøk kan slippe igjennom , sier Høyem.