NRK Meny
Normal

– Ukoselig å sitte bak rattet

– Utenlandske lastebilsjåfører har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet. Det har blitt nesten ukoselig å kjøre, sier den erfarne sjåføren Tore Velten.

Lastebilsjåfør Tore Velten

Utenlandske sjåfører, kanskje helt uten erfaring fra nordiske veg- og kjøreforhold, har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet, mener den erfarne sjåføren Tore Velten.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

– Utenlandske lastbilsjåfører slipper billig unna når de begår ulovligheter, mener regionsjef i Norges lastebileier-forbund i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes.

Konkurransesituasjonen for lastebilsjåførene har endret seg de siste ti årene. Tysnes hevder utenlandske sjåfører slipper billig unna dersom de begår ulovligheter, som ikke å betale bompenger samt å ignorere kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Utenlandske lastebiler har strømmet inn på norske veier med lønns- og arbeidsvilkår som er helt annerledes enn det våre medlemmer tilbyr sine sjåfører. Det har vært mye medieoppslag rundt Ryanair, men det er bare en bagatell i vår næring, sier Tysnes.

Straffes annerledes

Han mener norske myndigheter må reagere strengere på dette dersom norske sjåfører og transportfirma skal være konkurransedyktige.

Guttorm Tysnes

Regionsjef i Lastebileierforbundet, Guttorm Tysnes: – Altfor lett for utlendingene å slippe unna ulovligheter.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

– Slik har det ikke vært i Norge hittil. Det har vært alt for lett for utlendingene å kjøre videre etter at de har gjort noe galt, og de blir straffet på en helt annen måte enn de norske sjåførene blir, fortsetter han.

– Ukoselig

Utenlandske sjåfører, kanskje helt uten erfaring fra nordiske veg- og kjøreforhold, har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet, mener sjåfør Tore Velten.

– Det har blitt nesten ukoselig å kjøre. De ligger for langt inn i veibanen for ikke å kjøre av veien selv, og det gjør at vi føler oss utrygge, forteller han.

Velten har hatt lastebilen som arbeidsplass i mer eller mindre 30 år, men konkurransen fra utenlandske aktører er tøff, og den blir stadig tøffere.

Må få hjelp

Han tror det vil være langt færre lokale tungtransport-sjåfører på vegene i Hedmark og Oppland, bare om kort tid.

– Jeg tror det vil endre seg rask nå. Det er mange firmaer som kjører med små marginer. Vi er nødt til å få hjelp fra myndighetene til å stramme inn på kontroller, og at det blir tilnærmet lik konkurranse. Da skal vi klare å konkurrere, for vi er dyktige bileiere og sjåfører, så det skal vi klare om vi får de samme rammevilkårene, forteller han.

I kveld skal politikere fra landets største partier i debattmøte i Elverum. Da må de svare på hvordan de vil løse problemene transportnæringen nå har fått.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Tilsynssak ved Metallco

    Arbeidstilsynet oppretter tilsynssak ved bedriften Metallco på Eina i Vestre Toten, etter ulykken fredag der to ansatte omkom. Avgjørelsen ble tatt onsdag etter et møte mellom flere statlige etater, skriver Oppland Arbeiderblad.

  • Vil ha fengsel for jaging av bjørn

    Aktor la ned påstand om fengsel i seks måneder for en mann fra Hedmarken som er tiltalt for å ha latt hundene sine jage ei binne med to unger i Elverum i mars i fjor. Mannen nektet straffskyld da rettssaken startet i Eidsivating lagmannsrett i dag.

  • Inngått millionavtale

    Strand Unikorn på Moelv har inngått avtale med Felleskjøpet Rogaland Agder om handel på norsk korn. Avtalen har en årlig verdi på opptil 100 millioner norske kroner, skriver konsernet i en pressemelding.