NRK Meny
Normal

– Ukoselig å sitte bak rattet

– Utenlandske lastebilsjåfører har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet. Det har blitt nesten ukoselig å kjøre, sier den erfarne sjåføren Tore Velten.

Lastebilsjåfør Tore Velten

Utenlandske sjåfører, kanskje helt uten erfaring fra nordiske veg- og kjøreforhold, har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet, mener den erfarne sjåføren Tore Velten.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

– Utenlandske lastbilsjåfører slipper billig unna når de begår ulovligheter, mener regionsjef i Norges lastebileier-forbund i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes.

Konkurransesituasjonen for lastebilsjåførene har endret seg de siste ti årene. Tysnes hevder utenlandske sjåfører slipper billig unna dersom de begår ulovligheter, som ikke å betale bompenger samt å ignorere kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Utenlandske lastebiler har strømmet inn på norske veier med lønns- og arbeidsvilkår som er helt annerledes enn det våre medlemmer tilbyr sine sjåfører. Det har vært mye medieoppslag rundt Ryanair, men det er bare en bagatell i vår næring, sier Tysnes.

Straffes annerledes

Han mener norske myndigheter må reagere strengere på dette dersom norske sjåfører og transportfirma skal være konkurransedyktige.

Guttorm Tysnes

Regionsjef i Lastebileierforbundet, Guttorm Tysnes: – Altfor lett for utlendingene å slippe unna ulovligheter.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

– Slik har det ikke vært i Norge hittil. Det har vært alt for lett for utlendingene å kjøre videre etter at de har gjort noe galt, og de blir straffet på en helt annen måte enn de norske sjåførene blir, fortsetter han.

– Ukoselig

Utenlandske sjåfører, kanskje helt uten erfaring fra nordiske veg- og kjøreforhold, har gjort det psykisk tøffere å sitte bak rattet, mener sjåfør Tore Velten.

– Det har blitt nesten ukoselig å kjøre. De ligger for langt inn i veibanen for ikke å kjøre av veien selv, og det gjør at vi føler oss utrygge, forteller han.

Velten har hatt lastebilen som arbeidsplass i mer eller mindre 30 år, men konkurransen fra utenlandske aktører er tøff, og den blir stadig tøffere.

Må få hjelp

Han tror det vil være langt færre lokale tungtransport-sjåfører på vegene i Hedmark og Oppland, bare om kort tid.

– Jeg tror det vil endre seg rask nå. Det er mange firmaer som kjører med små marginer. Vi er nødt til å få hjelp fra myndighetene til å stramme inn på kontroller, og at det blir tilnærmet lik konkurranse. Da skal vi klare å konkurrere, for vi er dyktige bileiere og sjåfører, så det skal vi klare om vi får de samme rammevilkårene, forteller han.

I kveld skal politikere fra landets største partier i debattmøte i Elverum. Da må de svare på hvordan de vil løse problemene transportnæringen nå har fått.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND