Hopp til innhold

– Uforståelig å la hull på 15 km stå igjen

I dag ble forslaget til Nasjonal transportplan for 2018-2029 lagt fram. For Hedmark og Oppland er det noe positivt, men også noen «hull».

Nye E16 Slomarka-Kongsvinger

Fullføring av nye E16 mellom Kongsvinger og Kløfta er ikke inne i forslaget til transportplan for 2018-2029.

Foto: Statens vegvesen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottar innspill til Nasjonal transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mottok innspillene til transportplanen i dag.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Det er Jernbaneverket, Kystverket, Avinor og Statens Vegvesen som overleverer sitt forslag til transportplan til Samferdselsdepartementet i dag.

Dette er noen av prosjektene som ligger inne for Hedmark og Oppland:

  • Sammenhengende dobbeltspor på jernbanen fra Oslo til Hamar innen 2024, til Moelv innen 2026 og til Lillehammer innen 2030. Det er ingen endring fra tidligere planer.
  • Godstog

    Transportetatene planlegger for å få mye mer gods over på tog.

    Foto: Leif Johnny Olestad
    Elektrifisering av Rørosbanen fra Hamar til Elverum og Solørbanen fra Elverum til Kongsvinger.
    Resten av Rørosbanen skal komme på et senere tidspunkt.
  • Utbedring av riksvei 3 ved blant annet Lonåsen, Ophus og Messeltsvingen i Stor-Elvdal.
  • Rv 3/25 Ommangsvollen-Grundset.

– Vi roper hurra for at riksvei 3 fra Tynset til Gullikstad har kommet inn som nytt prosjekt. Det innebærer at det blir gjort noe på Lonåsen, sier fylkesrådsleder Per Gunnar Sveen og fylkesråd for samferdsel, Anne Karin Torp Adolfsen.

  • Nytt tunnelløp på E6 i Øyer. (Dagens tunell ble åpnet i desember 2012, og det var omstridt å bare bygge et løp.)
  • Ferdigstillelse av E16 Bagn-Bjørgo og E16 Øye-Eidsbru i Oppland.
  • Skredsikring på E6 Rosten
  • Skredsikring på E16 Kvamskleiva.

Avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens Vegvesen i Oppland sier det er trafikkprognosene som viser at det vil bli så stor trafikk gjennom Øyertunnelen i løpet av planperioden (2018-2029), at det vil bli behov for et nytt tunnelløp.

– Prognosene den gangen tunnelen ble bygget tilsa ikke at det var et behov, og det har også kommet et nytt tunnelldirektiv i etterkant, sier Cato Løkken.

E16 blir ikke fullført

Guttorm Tysnes

Leder i Vegforum Innlandet, Guttorm Tysnes, mener det er håpløst å la 15 km stå igjen på E16.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Så er det stor skuffelse over at firefelt på E16 fra Slomarka til Herbergsåsen ikke er inne i planen. Det betyr at det blir stående igjen en strekning på 15 kilometer mellom Kongsvinger og Kløfta som ikke bygges ferdig.

– Dette blir stående igjen som et hull og bryter helt med prinsippene om sammenhengende utbygging, sier Guttorm Tysnes, leder i Vegforum Innlandet.

– Det er helt uforståelig å la et hull på 15 kilometer stå igjen på en av våre viktigste utlandsforbindelser. Det er jo som å bygge en hoppbakke og avslutte på kulen, sier fylkesrådsleder Per-Gunnar Sveen.

Nedtur

Også E16 fra Fagernes til Hande er ute av planen. Det liker verken Vegforum Innlandet eller ordføreren i Vang i Valdres.

– Det er svært skuffende at de ikke nå kan prioritere å bygge ut resten av E16 gjennom Valdres når de har brukt så mye midler på Filefjell og laget en vintersikker og trygg veg. Så dette var en skikkelig nedtur, sier ordfører Vidar Eltun.

Nå skal forslaget til transportplan ut på høring fram til 1. juli 2016. Så blir det politisk behandling.

Flere saker fra Innlandet