– Takseringen etter flommen går utover vanlig politiarbeid. Det er uholdbart å velte dette arbeidet over på et lite lensmannskontor uten ekstra ressurser, sier lensmann Rundsveen.
Politiet som er ansvarlig for taksering av flomskader, fortviler over manglende kapasitet til å hjelpe alle, men politimesteren i Gudbrandsdal politidistrikt, Arne Hammersmark, lover nå ekstra ressurser.
Jobber døgnet rundt
Lensmann i Midt-Gudbrandsdal, Jan Erik Rundsveen, sier til
at han har bitter erfaring fra hvordan det gikk i 2011.Han ser mørkt på situasjonen hvis det ikke blir bedre denne gangen.
– Det har vært meget hektiske dager, og vi har snakket om det, vi som har jobbet mest med det, at det ikke er snakk om å gå på ei runde til. Men vi har jo ikke noe annet valg enn å krumme nakken og gjøre så godt vi kan, og så får tida vise om vi får bistand og blir bedre rustet til å gi de skadelidte hjelp.
Lensmann Jan Erik Rundsveen jobber døgnet rundt i Kvam. Men det har han gjort før - nemlig etter flommen i 2011.
– Dette går også utover det vanlige politiarbeidet, sier han.
– Det vi gjør i første omgang, er bare å registrere skader, så jobber vi oppover i systemet og får bistand fra politimesteren i Gudbrandsdal for å få et bedre apparat enn vi hadde i 2011.
Lover ekstra ressurser
– Hva gjør du for å få avlastet lensmannskontoret med denne jobben?
– Politimesteren har bedt meg om å skissere et opplegg. Så vil han ta det opp med Politidirektoratet, og jeg har et håp om at vi få ekstra ressurser til å håndtere dette.
Og mye tyder på at lensmannen får det han ønsker. Politimester Arne Hammersmark i Gudbrandsdal politidistrikt lover ekstra ressurser.
– Den enkelte lensmann vi få den hjelp de trenger for å kunne skjønnstaksere naturskadene, sier politimester Hammersmark.
Han avviser at de var for sene med å gi hjelp etter 2011-flommen.
– Midt-Gudbrandsdal lensmannskontor fikk ekstra ressuser til takseringen, men det er klart; det var mye arbeid, sier politimester Arne Hammersmark.