Hopp til innhold

– NSB tiet om jødetransport i 70 år

HAMAR (NRK):NSB hadde et lukrativt forretningssamarbeid med nazistene under krigen og transporterte tropper, krigsmateriell og jøder for tyskerne. Nå mener kritikerne at NSB må ta et oppgjør med historien.

Damplokomotiv pyntet med hakekors

TYDELIG STØTTE: Damplokomotiv type XXIIIc nr. 43 pyntet med hakekors foran åpningstoget på den reparerte Rørosbanen.

Foto: Norsk Jernbanemuseum

– NSB må snart tørre å ta tak i sin lite ærerike krigshistorie, mener konservator og utstillingsleder ved Jernbanemuseet i Hamar, Bjørg Eva Aasen.

8. mai åpner en ny ustilling ved museet på Hamar. Den viser at fraktoppdrag for fienden gjorde krigen til en gullgruve for NSB.

– Jeg tenker at 70 år etter så får det jammen være på tide å fortelle det, mener Aasen.

Det er skammelig og flaut at NSB ikke kommer på utstillinga.

Bjørn Westlie, forfatter og historiker

– De har tiet i 70 år

En stor del av utstillingen vies hvordan NSB samarbeidet med tyskerene om utbygging av Nordlandsbanen. NSB både visste om og la til rette for bruken av sovjetiske krigsfanger. Og som i Trondheim var NSB på pletten da jøder fra hele landet skulle fraktes til Akershuskaia for å deporteres i november 1942.

Regning for fangetransport

REGNING FOR FANGETRANSPORT: Her ber NSB om betaling for å ha fraktet fanger fra Trondheim til Oslo.

Foto: Torunn Myhre / NRK

– Det er her denne vanskelige diskusjonen kommer inn. Hva som ble gjort frivillig som forretningsstrategi og hva de opplevde som tvang under fremmed okkupasjon, sier kommunikasjonsdirektør i NSB, Åge-Christoffer Lundeby til NRK.

Forfatter og historiker Bjørn Westlie mener NSB i dag burde være mye mer åpne om denne delen av historien.

– Dette har NSB forsøkt å fortie i 70 år. De bør fortelle hele historien om seg sjøl. Dette hadde vært den beste anledningen til å virkelig vise hvor de står i disse spørsmålene, mener Westlie.

Krigsfanger på toget

KRIGSFANGER PÅ TOGET: En stor del av utstillingen vies hvordan NSB samarbeidet med tyskerene om utbygging av Nordlandsbanen.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Men Lundeby mener de er åpne når de blir spurt om dette temaet.

– Så er det sikkert noen som ønsker å spekulere i om vi ikke er interessert i oppmerksomhet rundt dette, men det kan jeg på det sterkeste avvise, sier han.

Er dere redde for at NSB som merkevare skal bli svertet av dette?

– Absolutt ikke, dette er mørke kapitler i NSBs historie.

Hør hele radioreportasjen her:

Fraktet fanger med NSB

Bjørg Eva Aasen, konservator Jernbanemuseet

MÅ TA ET OPPGJØR: Konservator ved Jernbanemuseet i Hamar, Bjørg Eva Aasen mener NSB-ledelsen bør være mer åpne om sin mørke historie.

Foto: Torunn Myhre / NRK

NSBs mørke historie starta før kapitulasjonen var et faktum. Da ble tyske soldater frakta rundt i landet. Utstillingen «Mørke spor» forteller også at troppeforflytting, frakt av våpen, ammunisjon og kjøretøy foregikk på NSB sine skinner.

– Det er klart at dette ikke er noe noen har lyst til å skryte av i ettertid. Så de har vel holdt munn og håpet at ingen skulle oppdage dem, og det var det heller ingen som gjorde i 1945. Så de beholdt stillingene sine, sier utstillingsleder Aasen.

Hun håper utstillinga på Hamar vil få frem hele historien.

Created by InfoDispatcher

Flere saker fra Innlandet