Hopp til innhold

– Kvinner må åpne nye dører

Isobel Kraavik har lappen på bil, buss, motorsykkel, lastebil, vogntog og tar nå flybeviset. Hun skulle ønske flere damer gjorde det samme. – Nå mangler jeg bare å kunne kjøre tog, ler hun.

Kraavik

ETTERLYSER KVINNER: Isobel Kraavik vil at flere kvinner skal gå utenfor sin egen komfortsone.

Foto: Geir Randby

– Dette var helt fantastisk. Flere damer burde definitivt prøve dette, roper Isobel Kraavik mens hun går ut av mikroflyet på Thomlevold flyplass i Nordre Land.

Hun har nettopp flydd det splitter nye flyet til Land flyklubb for aller første gang og er strålende fornøyd.

– Her når jeg faktisk frem til pedalene. Det er ikke alltid jeg gjør det, ler hun.

Kraavik mener flere kvinner burde kommet seg ut av sin egen komfortsone og aller helst opp i høyden. Hun er skråsikker på at de er like dyktige piloter som sine mannlige kolleger.

– Damer kan definitivt fly like godt som menn, sier hun.

Kraavik, som er bosatt i Søndre Land, holder på å ta flybeviset og den kommende piloten mener gamle kjønnsroller fortsatt preger samfunnet. Hun drømmer om at flere menn skal være flyverter, mens damene kan ta over som piloter. Hun mener det er viktig å holde seg i aktivitet og prøve nye ting for ikke å bli sittende stille på ett sted.

For få kvinner

Generalsekretær i Norsk Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, mener også at det er for få kvinner i flymiljøet. Han forteller at mikrofly er en av de aktivitetene der forbundet sliter mest med å mobilisere kvinnene.

– Vi har vanvittig få kvinnelige piloter og det er veldig synd. Vi har en jobb å gjøre, sier han.

Laupsa mener at kvinner har like gode forutsetninger som menn til å fly og forteller at Luftsportforbundet må gå i seg selv for å finne ut hvordan de skal få flere kvinner inn i miljøet.

Liker utfordringer

Instruktør

OPPLÆRING: Instruktør Vidar Munkelien forteller om sikkerhetsrutinene før de skal fly.

Foto: Geir Randby

Kraavik kjenner på propellen. Peiler motoroljen. Sjekker venstre hjul. Høyre hjul. Hun blir sjokkert over hvor små bremsene er, men blir raskt beroliget av instruktør Vidar Munkelien. Hun læres opp til ikke å ta lett på sikkerhetsrutinene når hun skal fly, men Kraavik mener fortsatt at det er litt skummelt å ha kontrollen i lufta.

– Det var kjempeskummelt å fly for første gang. Nå tør jeg hvertfall å svinge uten å bruke en radius på fem kilometer. Det handler om å venne seg til det og å få det inn i fingrene, forteller hun.

Kraavik mener hun får en pause fra hverdagslivet når hun flyr. Det representerer et fristed. I tillegg synes hun det er et stort kick.

– Jeg liker å gi meg selv utfordringer. Man kan kanskje argumentere med at jeg kunne valgt en litt mindre utfordring, da, ler hun og innrømmer at hun faktisk har høydeskrekk og ikke tør å se rett ned når hun er oppe i lufta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Thomlevoll

ADRENALINJUNKIE: Isobel Kraavik liker å prøve nye ting for å holde seg i aktivitet.

Foto: Geir Randby

Alle sertifikatene i bruk

Kraavik innrømmer at hun er over gjennomsnittet glad i fart og moro. Hun beskriver seg selv som en adrenalinjunkie. Hun bestemte seg for å ta flybeviset etter en flytur ferd med en instruktørvenn i fjor sommer.

– Han tok meg med på et kvarters rundreisa i lufta. Han satte flyet på tomgang og tiltet nesa til flyet rett ned. Jeg trodde faktisk at vi skulle falle ned. Han spurte om jeg trengte spypose, men jeg satt bare der og kniste. Det var så gøy, gliser hun.

Nå som flybeviset snart er i boks har Kraavik lov til å kjøre de fleste fremkomstmidler. Hun bedyrer at hun har hatt bruk for alle sertifikatene.

– Jeg vokste opp med å være praktisk anlagt og kan fikse det meste selv, sier hun og legger til at hun elsker å utfordre seg selv.

Også flybeviset kommer nok til å bli hyppig brukt. Målet er å ta det innen sommeren. Da skal hun fly til sørlandet for å besøke sønnen. Når hun kjører bruker hun åtte timer, i luften tar turen kun to timer. Nå håper hun at andre kvinner følger i hennes fotspor og har klar beskjed til sine medsøstre.

Prøv det, det er så gøy!

Flere saker fra Innlandet