Hopp til innhold

– Politiet må holde smuglere varetektsfengslet

Tollvesenet mener det er svært beklagelig at politiet i Hedmark ikke lenger vil prioritere varetektsfengsling av smuglere.

Bil lastet med smuglervarer

Tollerne stopper rett som det er østeuropeere med bilen full av alkohol og tobakk.

Foto: Tollvesenet

Fredag morgen fortalte NRK at politiet i Hedmark kutter kraftig ned på varetektsfengsling av utenlandske smuglere.

I fjor ble et rekordhøyt antall smuglere satt i varetekt i påvente av rettssak, noe som krevde store transportressurser fra politiet.

– Bør prioriteres

Politimester Tormod Bakke sier han heller vil bruke politifolk til mer bekjempelse av smugling, enn å kjøre varetektsfanger frem og tilbake over hele Østlandet.

Tormod Bakke

Politimester Tormod Bakke.

Foto: Frode Meskau / NRK

Dette reagerer kontorsjef ved Tollvesenet i Kongsvinger, Morten Nystuen på.

– Politiet må jo gjøre sine prioriteringer da det gjelder varetekt, men vi mener at den smuglinga som østeuropeere i første hånd står for er alvorlig. Det er ingen aldersgrense for videresalg av alkohol i Norge, derfor bør salg foregå på Vinmonopolet, sier Nystuen til NRK.

Tollerne tar nesten daglig smuglere ved svenskegrensen. Mange av dem er en del av den organiserte smuglinga, og de kommer flere i følge med biler fulle av alkohol og tobakk.

Morten Nystuen

Kontorsjef hos Tollvesenet, Morten Nystuen.

Foto: Jan Egil Løvbak

Blir de stoppet av tollerne så er som regel neste stopp politiet, men stadig oftere slippes de løs fra varetekt fram til rettssaken. Politimester Bakke sier politiet ikke har ressurser til å transportere smuglere mellom ulike fengsler på Østlandet.

– Tikkende trafikkbomber

Dette er svært uheldig overfor en gruppe som står for organisert kriminalitet, mener Nystuen i Tollvesenet.

– Dette er alvorlig kriminalitet som vi bør slå hardere ned på.

Han mener også at trafikksikkerheten er et godt argument for å holde smuglerne varetektsfengslet fram til rettssaken.

– Disse bilene er ofte tikkende trafikkbomber. De har ofte 500 til 1000 kilo overlast, og bilene forsøker i økende grad å stikke ifra tollerne.

Flere saker fra Innlandet