Hver vinter kontrollerer vegvesenet nær 7000 tunge kjøretøy. Fokus nå er rettet mot dekk og kjetting, men inspektørene kommer også ofte over vogntog med farlig last.
– For en tid tilbake fant vi flere tusen liter med gassflasker om bord i et vogntog som ikke var merket at inneholdt farlig last, og det var heller ingen lufting i skapet det stod i. Man kan tenke seg selv hvordan det hadde blitt hvis det hadde blitt brann i dette vogntoget, og brannvesenet hadde kommet til her. Det er jo en bombe, forklarer avdelingsingeniør Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen.
- Les også: Intet atomsjokk for brannsjefen
- Les også: 75 ulykker med farlig gods
Hver fjerde får bruksforbud
I vegvesenets region Øst gjennomføres det spesielle kontroller med fokus på farlig gods.
Av de 330 som er stanset fra nyttår og fram til 1. oktober fikk mer enn hver fjerde transport bruksforbud på grunn av manglende skilting av farlig gods eller andre forhold.
Onsdag denne uken hadde vegvesenet storkontroll på riksvei 2 i Grue.
– Vi har stoppet svenske kjøretøy som har lastet sprengstoff og tennere sammen, og vi har også stoppet svenske kjøretøy med farlig gods som kjører med kraftig overlast, forteller Flemming Skarpnord.
Finstad forteller at tankkjøretøy stort sett har alt i orden, men det er mer grums når det gjelder stykkgodsbiler.
– Mange tar på seg en transport uten at de har kunnskaper til å kjøre farlig gods, og det er urovekkende, sier han.
– Vi må vite hva som er i bilen
Brannvesenet er godt forberedt til å takle ulykker der godset er merket
– Vi har bredbånd i bilen, uansett hvor vi er, og vi har telefon med oss i lomma, der vi har apper som vi kan bruke til å søke på farlig gods. I tillegg har vi bøker og datamaskin i bilen. Men vi må vite hva vi skal søke på, forklarer brannsjef Per Ivar Bekk.
Språket kan også være en utfordring. Ikke alle sjåførene snakker norsk eller engelsk slik at de kan redegjøre for lasten.
– Et annet problem er jo når vi kommer til et ulykkessted og får beskjed om at de ikke er noen faremomenter knyttet til lasten, og det viser seg å ikke stemme. Det kan sette menneskeliv i fare, sier utrykningsleder Frode Moen.