Hopp til innhold

– Umerket farlig gods er bomber på veien

I et vogntog fant vegvesenet flere tusen liter gassflasker uten at vogntoget var merket med farlig gods. – Det er en bombe på veien, sier Geir Thomas Finstad.

Geir Thomas Finstad

FARLIG LAST: – Når det gjelder farlig last er det mange dårlige resultater om dagen, sier Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen.

Foto: Vera Wold / NRK

Hver vinter kontrollerer vegvesenet nær 7000 tunge kjøretøy. Fokus nå er rettet mot dekk og kjetting, men inspektørene kommer også ofte over vogntog med farlig last.

– For en tid tilbake fant vi flere tusen liter med gassflasker om bord i et vogntog som ikke var merket at inneholdt farlig last, og det var heller ingen lufting i skapet det stod i. Man kan tenke seg selv hvordan det hadde blitt hvis det hadde blitt brann i dette vogntoget, og brannvesenet hadde kommet til her. Det er jo en bombe, forklarer avdelingsingeniør Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen.

Hver fjerde får bruksforbud

Flemming Skarpnord og Ivar Henning Bothner

KONTROLL: Inspektørene Flemming Skarpnord (t.v.) og Ivar Henning Bothner forteller at det er en del som ikke har alt i orden når det gjelder kjøring med farlig last.

Foto: Vera Wold / NRK

I vegvesenets region Øst gjennomføres det spesielle kontroller med fokus på farlig gods.

Av de 330 som er stanset fra nyttår og fram til 1. oktober fikk mer enn hver fjerde transport bruksforbud på grunn av manglende skilting av farlig gods eller andre forhold.

Onsdag denne uken hadde vegvesenet storkontroll på riksvei 2 i Grue.

– Vi har stoppet svenske kjøretøy som har lastet sprengstoff og tennere sammen, og vi har også stoppet svenske kjøretøy med farlig gods som kjører med kraftig overlast, forteller Flemming Skarpnord.

Finstad forteller at tankkjøretøy stort sett har alt i orden, men det er mer grums når det gjelder stykkgodsbiler.

– Mange tar på seg en transport uten at de har kunnskaper til å kjøre farlig gods, og det er urovekkende, sier han.

– Vi må vite hva som er i bilen

Brannvesenet er godt forberedt til å takle ulykker der godset er merket

– Vi har bredbånd i bilen, uansett hvor vi er, og vi har telefon med oss i lomma, der vi har apper som vi kan bruke til å søke på farlig gods. I tillegg har vi bøker og datamaskin i bilen. Men vi må vite hva vi skal søke på, forklarer brannsjef Per Ivar Bekk.

Språket kan også være en utfordring. Ikke alle sjåførene snakker norsk eller engelsk slik at de kan redegjøre for lasten.

– Et annet problem er jo når vi kommer til et ulykkessted og får beskjed om at de ikke er noen faremomenter knyttet til lasten, og det viser seg å ikke stemme. Det kan sette menneskeliv i fare, sier utrykningsleder Frode Moen.

Per Ivar Bekk og Frode Moen

BOK: Brannsjef Per Ivar Bekk (t.h.) og utrykningsleder Frode Moen ved kommandobilen. De viser fram boka med oversikt over farlige stoffer, men den er kun til hjelp hvis de vet hvilket stoff som er i bilen.