Hopp til innhold

Fikk nytt «organ» ved hjelp av 3D

Moderne teknologi sikrer at den nesten 100 år gamle elbilen Ohio får fortsette på den evige landeveg. – Det er helt fantastisk, sier styrelederen i Gjøvik gårds venneforening.

Elbil fra 1917

Ohioen er 97 år gammel. Med ny del på plass, er det ingenting i vegen for at firhjulingen får feire tresifret bursdag.

Foto: Monica Rikoll / NRK

– Det er nærmest et slags gir og det var i litt dårlig stand. Før det skulle skje noen katastrofe med den, ville vi se om vi kunne få laga noe nytt, sier Arve Thune, styreleder i venneforeninga på Gjøvik gård.

På Gjøvik gård står et klenodium av de sjeldne innenfor norsk bilhistorie – nemlig en av verdens første elbiler fra 1917, av merket Ohio. Den er fult kjørbar, og ble brukt i forbindelse med konserter på Gjøvik gård i sommer. Det er også planen i år, men den delen som styrer gasspådraget var utslitt.

Gode råd er dyre, når man trenger utstyr til en bil som har vært ute av produksjon siden begynnelsen av 1900-tallet.

I slekt med dagens elbil

Pål Erik Endrerud

Pål Erik Endrerud er ingeniør ved avdelingen for teknologi, økonomi og ledelse ved HiG.

Foto: Monica Rikoll / NRK

Thune kontaktet Magnar Ekerhol, som er dosent ved Høgskolen i Gjøvik, for å høre om han kunne hjelpe til med å lage en ny del til bilen.

– Thune lurte på om jeg kunne hjelpe dem med å restaurere bilen og det sa jeg ja til. Vi har en maskin som lager 3D-printer med plastikk. Den slitte delen vi tok ut var restaurert i 1972, Pål Erik Endrerud tegnet den på nytt, satte den i printeren og så var den ferdig sist mandag, forteller Ekerhol.

Bilen ble opprinnelig kjøpt av en krigskommissær på Hedmarken. Den ble igjen kjøpt av stortingsmannen Alf Mjøen, som var siste eier av Gjøvik gård før den ble gitt til Gjøvik kommune.

Arve Thune

Styreleder i Gjøvik gårds venneforening, Arve Thue.

Foto: Monica Rikoll / NRK

Den gamle elbilen har samme teknologiske egenskaper som dagens elbiler. En innredning i gasspådraget gjør at batteriene lades når bilen kjører i nedoverbakker. Ohioen kan i dag kjøre ca. 3 mil før den må lades.

Takknemlig for hjelpen

Pål Erik Endrerud er ingeniør ved avdelingen for teknologi, økonomi og ledelse på høgskolen. Han tok fatt på prosessen med å gjenskape gasspådraget til den nesten 100 år gamle elbilen.

– Vi starter med å måle den originale delen, tegne den på pc, modellen mates deretter inn i printeren, som bygger den opp lag for lag. Så er det bare å ta den ut og pusse litt på den.

Thune er takknemlig for at det finnes slike fagmiljøer i nær tilknytning til mjøsbyen.

– Det er fantastisk at miljøet på høgskolen tar utfordring på sparket og gjør nesten før vi får tenkt oss om, det setter vi pris på.

– Kan bistå andre veteran-eiere

Men fart blir det ikke foreløpig, for det trengs nok en fagperson før alt er i orden og den aldrende firhjulingen kan lufte seg.

– Vi er avhengig av noen som er litt mer eksperter enn oss for å koble det, så vi få tak i rette vedkommende. Så kan vi starte, kjøre ut og vise at den fungerer.

Og forhåpentligvis vil den gamle Ohioen rulle rundt i Gjøvik i nærmeste fremtid. Og Magnar Ekerhol tror 3D-printing kan bli en hendig løsning for veteranbil-eiere som har behov for å skifte deler på sine gamle doninger.

– Hvis det er plastdeler som er vanskelige å få tak i, og du har tegning eller delen som er slitt, så kan vi selvfølgelig lage deler for veteranbiler. Men stål må vi nok vente litt med, til vi har maskiner som klarer det, sier Ekerhol.

Ny og gammel del

Til venstre er den gamle delen, den nye som er produsert ved Høgskolen i Gjøvik til høyre.

Foto: Monica Rikoll / NRK

Flere saker fra Innlandet